بررسی مقدار زیتوده و ارتباط آن با عوامل فیزیوگرافی و خاک در جنگل های شاخه زاد بلوط (مطالعه موردی جنگلهای منطقه اندبیل خلخال)

پیام:
چکیده:
به منظور بررسی مقدار زیتوده در جنگل های شاخه زاد بلوط، پژوهشی در منطقه جنگلی شاخه زاد اوری در شمال شرقی خلخال در مساحتی حدود 278 هکتار به انجام رسید. پس از تلفیق نقشه های شیب، جهت، ارتفاع و تراکم تاج پوشش، تعداد واحدهای همگن و مساحت آن ها تعیین شد. 63 جست گروه اوری با توجه به شرایط محیطی و تیپولوژی توده به عنوان نمونه انتخاب و برداشت شد. پس از کف بر کردن نمونه ها، ریشه ها نیز جمع آوری شدند. وزن تر اندام ها به طور جداگانه توزین و برای تعیین وزن خشک و زیتوده، اندام ها به کوره چوب خشک کنی منتقل شدند. برای محاسبه وزن لاشریزه از زیر پایه های برداشت شده در سطحی معادل 400 سانتی متر مربع لاشریزه های موجود جمع آوری و وزن شدند. برای تعیین ویژگی های خاک و بررسی ارتباط آن با مقدار بیوماس، نمونه هایی از عمق 0 تا 10 و 10 تا 30 سانتی متری تهیه شد. نتایج حاصل از بررسی ها نشان می دهد که بیوماس اندام های مختلف اوری در توده مورد بررسی در طول دوره رشد (14 سال) به طور متوسط 4/23 تن در هکتار بوده که از این مقدار 2/65 درصد در اندام های هوایی، 2/29 درصد در اندام های زیرزمینی و 6/5 درصد مربوط به لاشریزه است.نتایج نشان می دهد که سطح مقطع و قطر برابر سینه با ضریب همبستگی 77/0 و 65/0 بیشترین همبستگی را با بیوماس اندام هوایی دارند. همچنین از بین شرایط محیطی رویشگاه، ارتفاع از سطح دریا و درصد تراکم تاج پوشش رابطه معنی داری با مقدار بیوماس دارند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
57
لینک کوتاه:
magiran.com/p780257 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!