تاثیر عصاره الکلی سیاهدانه بر میزان پرولیفریشن و آپوپتوزیس سلول های سرطانی کلیه ردهACHN

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
سیاه دانه (Nigella sativa) گیاهی ازتیره آلاله٬ علفی، یک ساله یا پایا است. ترکیبات این گیاه دارای خواص ضد سرطانی هستند. این مطالعه با هدف بررسی اثر سایتوتوکسیک و آپوپتوتیک عصاره الکلی سیاهدانه بر روی رشد سلول های سرطانی کلیه انسان رده ACHN و سلول های غیر سرطانی سالم رده L929 انجام شد.
روش بررسی
در این مطالعه تجربی غلظت های مختلف عصاره الکلی سیاهدانه در محیط کشت، روی سلول های ACHN و L929 اثر داده شد. پس از 24، 48 و 72 ساعت، تغییرات مورفولوژیک ایجاد شده با میکروسکوپ معکوس ارزیابی گردید. با آزمون MTT اثر غلظت های عصاره بر درصد سلول های زنده هر دو رده سلولی در زمان های مذکور، از نظر کمی بررسی شد. بررسی میزان آپوپتوز با کیت فسفاتیدیل سرین با استفاده ار دستگاه فلوسیتومتری مشخص گردید. داده ها با استفاده از آنالیز آماری واریانس یک طرفه و آزمون تعقیبی Tukeyآنالیز شد.
یافته ها
نتایج آزمون MTT نشان داد که غلظت های μg/ml 750 و بالاتر عصاره بر سلول های رده ACHN و غلظت های μg/ml 1250 و بالاتر عصاره بر روی سلول های رده L929 موجب کاهش معنی دار تعداد سلول های زنده ACHN و L929 می گردد (05/0P<). نتایج بدست آمده از فلوسیتومتری نشان داد که حداکثر میزان آپوپتوز در رده سلولی ACHN در غلظت های μg/ml 1000 و 1250 بوده که این میزان برابر 92% بود و حداکثر میزان آپوپتوز در سلول های ردهL929 در غلظتμg/ml 1500 دیده شد که این میزان برابر 89% و هر دو در مقایسه با گروه کنترل افزایش معنی دار نشان داد (001/0>(P.
نتیجه گیری
با توجه به نتایج این پژوهش عصاره الکلی سیاهدانه دارای اثرات آپوپتوتیک و سایتوتوکسیک بر سلول های سرطانی رده ACHN در مقایسه با سلول های سالم L929 است. لذا می توان عصاره الکلی سیاهدانه را به عنوان ترکیبی با اثرات سایتوتوکسیک روی سلول های سرطانی در درمان سرطان کلیه پیشنهاد کرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
7
لینک کوتاه:
magiran.com/p781042 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!