ارزش تشخیصی تصویربرداری رزونانس مغناطیسی با سکانسهای پروتون دنسیتی همراه با سرکوب چربی و T2 گرادیان اکو در ضایعات منیسکال و رباط های صلیبی زانو

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
MRI زانو به علت غیر تهاجمی بودن و دقت بالا امروزه بسیار مورد توجه است. گزارشات معدودی در مورد دقت سکانسهای PD در تعیین آسیب های منیسکال و رباط های صلیبی منتشر شده است. این مطالعه با هدف مقایسه ارزش تشخیصی سکانس های PD. Fat Suppression و T2 Gradient echo در ضایعات منیسکال و رباط های صلیبی انجام شد.
روش بررسی
نوع مطالعه توصیفی- تحلیلی بود. حجم نمونه 100 مورد برآورد شد. در این مطالعه ارزش تشخیصی MRI با سکانس PDFSو روش معمول T2 GRE سنجیده و با هم دیگر مقایسه شد. سپس با توجه به استاندارد طلایی آرتروسکوپی؛ حساسیت، ویژگی، ارزش اخباری مثبت، ارزش اخباری منفی وAccuracy سکانس های مختلف MRI محاسبه شد.
یافته ها
در این مطالعه 100 بیمار شامل 79 مرد (79%) و 21 زن (21%) با میانگین سنی 04/9±80/27 سال مورد بررسی قرار گرفتند. حساسیت، ویژگی، ارزش اخباری مثبت، ارزش اخباری منفی وAccuracy سکانس PDFS در تشخیص پارگی منیسک مدیال به ترتیب 05/96%، 83/95%، 64/98%، 46/88% و 96% و در منیسک لترال به ترتیب 90%، 100%، 100%، 100% و 97% و در ACL در تمام پارامترها 100% بود.
نتیجه گیری
سکانس پروتون دنسیتی با سرکوب چربی در ارزیابی آسیب های زانو، می تواند به عنوان یک بخش قابل اعتماد در پروتوکل تصویر برداری زانو مورد استفاده قرار گیرد و به عنوان جایگزین مناسبی برای سکانس های غیر سرکوب کننده چربی در این بیماران مطرح گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
36
لینک کوتاه:
magiran.com/p782182 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!