بررسی اثر ضد اضطرابی عصاره آبی برگ اسفناج در موش سوری

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
در مطالعات قبلی خواص آنتی اکسیدانی اسفناج در به تاخیر انداختن فرآیند پیری سیستم اعصاب مرکزی و یا نقایص و رفتارهای شناختی وابسته به پیری و نیز برخی بیماری های نورودژنراتیو گزارش گردید. هدف این مطالعه ارزیابی اثرات ضد اضطرابی دوزهای مختلف عصاره آبی برگ اسفناج می باشد.
روش بررسی
در این مطالعه از 50 سر موش سوری نر به وزن 30- 25 گرم استفاده شد. حیوانات به سه گروه ده تایی آزمایش و دو گروه ده تایی کنترل تقسیم گردیدند.گروه های آزمایش سه دوز پودر عصاره آبی اسفناج 05/0، 10/0 و 15/0 گرم (به ازای هر موش در روز) و در یک گروه کنترل آب آشامیدنی و در گروه کنترل دیگر ساکاروز w/v 3% به همراه آب آشامیدنی به صورت خوراکی به مدت یک ماه دریافت کردند. سپس موشها در جهت افزایش فعالیت حرکتی و حس کنجکاوی به مدت 5 دقیقه دریک جعبه با دیواره های مشکی قرار داده شدند. پس از آن در فواصل زمانی تنظیم شده به ماز بعلاوه ای مرتفع منتقل گردیدند و به مدت 5 دقیقه شاخص های استاندارد ارزیابی اضطراب از طریق مشاهده در آنها بررسی و ثبت شد.
یافته ها
عصاره اسفناج با دوز 10/0 و 15/0 گرم در مقایسه با گروه های شاهد به صورت معنی داری موجب افزایش درصد مدت زمان ماندن در بازوی باز و نیز با دوز 15/0 گرم موجب افزایش تعداد ورود به بازوی باز ماز بعلاوه ای شکل مرتفع شده است (05/0>P). هیچ اختلافی هم بین تعداد کل ورود به بازوها در بین گروه ها دیده نشد. همچنین عصاره اسفناج با دوز 10/0 و 15/0 گرم در مقایسه با گروه شاهد بصورت معنی داری موجب کاهش تعداد SAP گردید (05/0>P).
نتیجه گیری
یافته های فوق نشان می دهد عصاره اسفناج در دوزهای بالاتر احتمالا دارای اثرات ضد اضطرابی می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
43
لینک کوتاه:
magiran.com/p782183 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!