بررسی آماری محل دفع فاضلاب واحدهای مسکونی کشور بر حسب جمعیت (سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 1385)

چکیده:

ششمین سرشماری عمومی نفوس و مسکن کشور از تاریخ ششم تا بیست و ششم آبان سال 1385 در سراسر کشور به اجرا درآمد و در آن از سه پرسشنامه ی مختلف استفاده شد. سئوال شماره ی 55 از فرم شماره ی3- پرسشنامه ی خانوار- اقلام عمومی و تفصیلی به موضوع محل دفع فاضلاب واحد مسکونی پرداخته است. این گزارش به بررسی یافته های حاصل از سئوال مذکور در سطح ملی و منطقه ای می پردازد.
بررسی کلی وضعیت دفع فاضلاب واحدهای مسکونی کشور نشان می دهد که چاه جذبی و شبکه ی عمومی فاضلاب بیش ترین سهم را در دریافت فاضلاب واحدهای مسکونی دارند. به عبارت دیگر بخش عمده ی فاضلاب واحدهای مسکونی در کشور برحسب جمعیت به چاه جذبی و شبکه ی عمومی فاضلاب تخلیه می شود. 75.25 درصد جمعیت کل کشور فاضلاب توالت واحد مسکونی خود را به چاه جذبی و 52.73 درصد جمعیت کل کشور فاضلاب آشپزخانه ی واحد مسکونی خود را به چاه جذبی تخلیه می کنند. همچنین 22.04 درصد جمعیت کل کشور فاضلاب توالت واحد مسکونی خود را به شبکه ی عمومی و 23.03 درصد جمعیت فاضلاب آشپزخانه را به شبکه ی عمومی فاضلاب تخلیه می کنند. در زمینه ی دفع سه نوع فاضلاب به شبکه ی عمومی فاضلاب، سه استان کردستان، کرمانشاه و خوزستان در صدر استان های کشور قرار دارند و استان های کرمان و زنجان در انتهای این رتبه بندی قرار می گیرند.
یافته های تحقیق بیانگر آن است که نسبت‫های جنسی بالا، سطح باروری بالاتر از جمعیت بومی، ساختار سنی جوان، جمعیت درحال افزایش نسل دوم مهاجران، تمرکز جغرافیایی و... از ابعاد و ویژگی های مهم جمعیت‫شناختی مهاجران خارجی می‫باشد. البته، علی رغم این وضعیت کلی که بسیار متاثر از مشخصه های مهاجران افغان در ایران می‫باشد، گروه های مختلف مهاجر خارجی در ایران از بافت و ترکیب جمعیت‫شناختی متفاوتی برخوردارند. همچنین نتایج بررسی نشان می‫دهد گرچه مهاجران دارای مشخصه های جمعیتی متفاوت‫تری از جمعیت بومی هستند، ولی تعداد آن ها به اندازه‫ی کافی بزرگ نیست تا اثر قابل ملاحظه‫ای بر ساختار سنی و سایر ابعاد جمعیت‫شناختی جمعیت ایران داشته باشد

زبان:
فارسی
صفحات:
75 تا 93
لینک کوتاه:
magiran.com/p783612 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!