شیوع سل ریوی اسمیر مثبت در مناطق حاشی های شهر سنندج

چکیده:
مقدمه
در بین تمام بیماری ها کمتر بیماری مانند سل در ابعاد مختلف انسان را رنج داده است. شیوع بیماری سل در استان کردستان مشخص نشده است. تعیین شیوع سل مشکل بوده و معمولا بر اساس شاخص‎های جهانی، منطقه‎ای و کشوری تخمین زده می شود که می تواند با میزان واقعی فاصله زیادی داشته باشد. این کار عمدتا جهت بررسی عملی مسایل ومشکلات تعیین شیوع سل در یکی از محلات حاشی های شهر سنندج صورت گرفت.
مواد و روش ها
از جمعیت منطقه 1531 نفر بعنوان نمونه انتخاب و با استفاده از پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک وهمچنین اطلاعات مربوط به سلامتی و بیماری آنها جمع آوری گردید و افراد دارای علایم مشخص سل از نظر بالینی نیز معاینه شدند و از 24 نفرکه بعلت داشتن دو تا چند علامت از علایم سل مشکوک بودند در 2 روز متوالی نمونه خلط گرفته شد و با استفاده از روش مستقیم زیل نلسون از نظر وجود باسیل اسید فست مورد آزمایش قرار گرفتند.
نتایج
جمع‎بندی اطلاعات پرسشنامه های مربوط به 1531 نفر در رابطه با علایم بالینی که معمولا در بیماران سلی وجود دارند، نشان داد که 38 نفر (5/2%) از سرفه بیش از 3 هفته، 67 نفر (4/4%) از عرق شبانه، 66 نفر (3/4%) از کاهش وزن و بی اشتهایی شکایت داشتند و 7 نفر (5/0%) دارای سوابقی مبنی بر داشتن خلط خونی بودند. در آزمایش نمونه های خلط 24 نفر که مجموعه‎ای از دو تا چند علامت از علایم فوق را داشتند 15 نمونه عمدتا بزاق بودند و نمونه های خلط یک نفر از نظر باسیل‎های اسید فست مثبت بود که می‎تواند نشانه شیوع سل ریوی اسمیر مثبت به میزان 65 در 100000 در منطقه مورد بررسی باشد.
نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که مجموعه کارکنان بهداشتی و دانشجویان و دانشگاهیان می‎توانند مجموعه خوبی برای کارهای تحقیقی مخصوصا تحقیقات در سیستم بهداشت و سلامت (HSR) باشند. نتایج اینکار شیوع سل ریوی اسمیر مثبت در منطقه را 3/65 در صدهزار نشان داد که به میزان زیادی با برآوردهای شیوع سل ریوی اسمیر مثبت کشوری و بررسی انجام شده در شهرستان بیجار تفاوت دارد. از اینرو پیشنهاد می‎شود این بررسی در محله قبلی ولی با استفاده از تمام جمعیت تکرار شود تا نتایج این مطالعه را ارزیابی نماید که برای مطالعات بعدی در معیار های بزرگتر مفید خواهد بود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
19
لینک کوتاه:
magiran.com/p784053 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!