بررسی تاثیرات ورزش درمانی بر توانایی حرکتی مفاصل در بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید

چکیده:
مقدمه
آرتریت روماتوئید یک بیماری التهابی مزمن و سیستمیک است که با درگیری و تغییر شکل پیشرونده قرینه مفاصل مشخص می شود. این بیماری می تواند منجر به ناتوانی های حرکتی در مبتلایان گردد. هدف از مطالعه حاضر، تعیین تاثیرات ورزش درمانی بر توانایی حرکتی مفاصل در بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید می باشد.
مواد و روش ها
این بررسی، یک مطالعه شبه تجربی است. بدین منظور 40 بیمار مبتلا به آرتریت روماتوئید با توجه به مشخصات نمونه و اهداف پژوهش انتخاب و بمدت 12 هفته مورد بررسی قرار گرفتند. دامنه حرکتی مفاصل، قدرت چنگ زدن و زمان لازم برای 15 متر قدم زدن در نمونه های پژوهش پس از انتخاب، در سه زمان: آغاز پژوهش، قبل از ورزش (6 هفته بعد از مراجعه) و بعد از ورزش (6 هفته بعد از شروع ورزش) اندازه گیری و با روش Paired T-test و ANOVA یکطرفه مقایسه گردید. جهت گردآوری اطلاعات از پرسشنامه و گونیامتر استفاده شد.
نتایج
یافته های این پژوهش نشان می دهد میانگین دامنه حرکتی مفاصل نمونه های مورد پژوهش از 278/0 (028/0SD=) قبل از ورزش به 8 (57/3SD=) بعد از ورزش رسید که از نظر آماری اختلاف معنی داری را نشان می دهد (0001/0P<). همچنین یافته ها نشان می دهد که متوسط زمان لازم جهت 15 متر قدم زدن بعد از ورزش کاهش یافت (0001/0P<)، همچنین قدرت چنگ زدن در مقایسه با قبل از ورزش افزایش یافت از 7(29/0SD=) به 5/18(1/3SD=)، 0002/0P< در این میان جنس، شغل، محدودیت حرکت در مفصل مچ پا، نحوه شروع و مدت زمان ابتلاء به بیماری، سن و میزان تحصیلات افراد ارتباطی با تاثیر ورزش درمانی نداشتند.
نتیجه گیری
این بررسی مؤید اثرات مفید ورزش درمانی در افزایش توانائی های حرکتی مفاصل در بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید است. لذا اضافه نمودن حرکات درمانی ساده بعد از کنترل فعالیت بیماری در مبتلایان توصیه می گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
12
لینک کوتاه:
magiran.com/p784150 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!