تشخیص درست بافتی ضایعات پستان با نمونه برداری سوزن ضخیم: نکته کلیدی در راهکار جدید تشخیص و درمان سرطان پستان و اصل اساسی در رعایت حقوق بیمار

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
انقلاب در استراتژی تشخیص و درمان سرطان پستان در طی 30 سال اخیر در عین افزایش دقت تشخیص سرطان و بهبود کیفیت درمان میزان تهاجم به بیمار را به طور قابل توجه کاهش داده است. کار گروهی چند تخصصی (Multidisciplinary Team Work) در Specialized Breast Unit رکن اساسی این نگرش جدید است و در این کار گروهی نقش رادیولوژیست پستان به ویژه رادیولوژیست مداخله گر و ارتباط تنگاتنگ او با جراح بسیار مهم است. در این نگرش جراح به معنای واقعی کلمه درمانگر است و انجام جراحی برای اثبات سرطان و مرحله بندی آن غیر ضروری و غیر قابل حمایت است. جراحی فقط برای درمان سرطان آن هم در یک مرحله و درمان ضایعات خوش خیم علامت دار اندیکاسیون دارد. در این مطالعه تجربه کار گروهی مبتنی بر این نگرش و نقش آن در افزایش دقت تشخیص و کاهش موارد جراحی غیرضروری در نمونه ایرانی معرفی می شود.
مواد و روش ها
در فاصله فروردین 1385 لغایت اسفند 1387 تعداد 505 بیمار با شک بالینی و/یا تقسیم بندی BIRADS III-V در تصویربرداری تحت نمونه برداری با سوزن ضخیم قرار گرفتند. در صورت تطابق پاتولوژی با شک بالینی جراحی حذف شده است، در غیر اینصورت و در صورت وجود هیپرپلازی متوسط و شدید با یا بدون آتیپی، ضایعات لوبولار یا پاپیلار، جراحی با هدایت سیم انجام شد.
یافته ها
در 30٪ کل موارد این روش وجود سرطان را اثبات نمود. (24٪ در ماموگرافی و 46٪ در سونوگرافی) هیپرپلازی متوسط و شدید با یا بدون آتیپی، ضایعات لوبولار، ضایعات پاپیلار در 5٪ و عدم تطابق پاتولوژی با شک بالینی در 2٪ یافت شد.
نتیجه گیری
کار گروهی چند تخصصی و به ویژه همکاری جراح و رادیولوژیست مداخله گر پستان می تواند با حذف جراحی بی مورد در 63٪ موارد، در عین افزایش دقت تشخیص میزان تهاجم به بیمار را به حداقل برساند. تشخیص قبل از عمل با حذف جراحی در حدود دو سوم موارد، حذف تشخیص بافتی حین عمل و درمان سرطان در یک مرحله هزینه کل تشخیص و درمان بیماری های پستان به طور کل و سرطان پستان به طور خاص را به طور قابل توجه کاهش می دهد و امکان مالی مناسبی را برای ارتقاء کیفیت تشخیص و درمان سرطان پستان به ویژه در کشورهای با محدودیت بودجه بهداشتی فراهم می کند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
39
لینک کوتاه:
magiran.com/p785558 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!