ویژگی های دموگرافیک و تابلوی بالینی 100 مورد سرطان پستان در بانوان ایرانی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
سرطان پستان شایعترین بدخیمی در جمعیت زنان بالغ است. اختلافات متعددی از نظر میزان بروز و مرگ و میرناشی از آن در جمعیت های مختلف وجود دارد. یکی از مهم ترین و اساسی ترین عواملی که می تواند به میزان بالایی بر مرگ و میر ناشی از یک سرطان در یک جمعیت تاثیر بگذارد، مرحله ای است که در آن، سرطان تحت توجه پزشکی واقع می گردد. در این مطالعه، ما مشخصات 1500 مورد سرطان پستان را در زمان تشخیص، شرح دادیم و همراهی احتمالی پاره ای از عوامل را با مرحله ای که در آن سرطان تحت توجه پزشکی قرار می گیرد، مورد ارزیابی قرار دادیم.
مواد و روش ها
در این مطالعه گذشته نگر، پرونده های 1500 بیمار مبتلا به سرطان پستان مورد بررسی قرار گرفت. این بیماران به یک کلینیک خصوصی سرطان پستان مراجعه کرده بودند و تشخیص سرطان پستان توسط مطالعه آسیب شناسی، تایید شده بود. داده های مربوط به عوامل زیر از پرونده ها استخراج شدند: سن بیماران، سطح تحصیلات، شغل، فاصله بین جست و جوی توجه پزشکی و تایید تشخیص، سابقه خانوادگی سرطان پستان در خویشاوندان درجه اول، روش تشخیص، نتایج ماموگرافی، اندازه تومور، تعداد گره های لنفاوی درگیر، تعداد کل گره های لنفاوی برداشته شده و مرحله آسیب شناسی تومور.
یافته ها
میانگین سنی بیماران 46/10±38/49 سال بود. از میان بیماران با اندازه شناخته شده تومور 5/74%، اندازه تومور بیشتر از 2 سانتی متر بود و در میان بیمارانی که مرحله تومور آنها شناخته شده بود، 3/78% از بیماران در مرحله 2 یا بالاتر قرار داشتند که بدین معناست که آنها حداقل یک گره لنفاوی درگیر داشته اند. به طور میانگین، فاصله 15/1±73/2 ماه بین زمان شک به بیماری و زمان تشخیص قطعی موجود بوده است.
نتیجه گیری
براساس یافته های این مطالعه نتیجه می گیریم که مرحله سرطان پستان در زمان تشخیص بیماری، در بیماران ما در مقایسه با کشورهای غربی بالاتر است. این تفاوت نتیجه پذیرش پایین تر از سوی بیماران و نیز نقائص خدمات عمومی می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
85
لینک کوتاه:
magiran.com/p785563 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!