بررسی وضعیت ثبت اطلاعات در پرونده های بیماران دیابتی مراکز آموزشی و درمانی شهرستان ساری در سال 1385

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
هسته اصلی نظام اطلاعات سلامت در بیمارستان در گرو مدارک پزشکی است. به عنوان یک ابزار ارتباطی بین مراقبت کنندگان سلامت، مدارک پزشکی با مستندسازی خوب، برای مراقبت بالینی خوب ضروری است. از آنجایی که دیابت شایع ترین بیماری غدد درون ریز است و در کشور ما نیز شیوع بسیار بالایی دارد، لذا ثبت دقیق اطلاعات بیماران دیابتی و تاثیر آن در درمان فعلی و آتی، محققان را برآن داشت تا مطالعه ای را با هدف تعیین وضعیت مستندسازی پرونده های بیماران دیابتی در مراکز آموزشی درمانی ساری در سال 1385 به انجام رسانند.
مواد و روش ها
این تحقیق، یک مطالعه توصیفی از نوع داده های موجود می باشد. جامعه پژوهش کل پرونده های بیماران دیابتی بستری شده در دو مرکز آموزشی درمانی امام خمینی(ره) ساری و بوعلی سینا ساری در سال 1385 انتخاب گردید و کل پرونده های سال 85 (270 پرونده) جهت مطالعه در نظر گرفته شد. داده ها پس از جمع آوری توسط نرم افزار SPSS نسخه هفدهم مورد آنالیز قرار گرفت.
یافته ها
یافته ها نشان داد که از تعداد 270 پرونده دیابتی، 92/5 درصد دیابت ملیتوس نوع یک (وابسته به انسولین)، 19/5 درصد دیابت ملیتوس نوع دو(غیروابسته به انسولین)، 52/18 درصد دیابت ملیتوس بارداری بودند و در 37/70 درصد نوع دیابت نامعلوم بود. از نظر جنسیت 44/74درصد از بیماران زن، 56/25 درصد مرد و 07/84 درصد متاهل بودند.
استنتاج
علی رغم تلاش های صورت گرفته در سال های اخیر در زمینه تقویت ثبت اطلاعات بیماران بستری و آموزش پزشکان در زمینه تشخیص نویسی صحیح مبتنی بر نیازهای طبقه بندی بین المللی بیماری ها، هنوز مشکلات زیادی در ثبت داده های ضروری و اساسی وجود دارد. لذا محققین، استفاده از فرم های تخصصی دیابت، طراحی و تائید شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را در مراکز آموزشی درمانی پیشنهاد می دهند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
69
لینک کوتاه:
magiran.com/p786063 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!