میزان تطابق نتایج نظر سنجی از دانشجویان با نتایج نظر سنجی از مدیران گروه های آموزشی در ارزشیابی فعالیت های آموزشی اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی زنجان از سال 84 تا 85

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
یکی از روش های ارتقای کیفیت آموزش، ارزشیابی از فعالیت های آموزشی اعضای هیات علمی است. دانشجویان و مدیران گروه ها مناسب ترین مراجع برای ارزیابی فعالیت های آموزشی اعضای هیات علمی می باشند. میزان مطابقت نتایج نظرسنجی از مدیران گروه ها با نتایج نظرسنجی از دانشجویان تا حدی بیانگر میزان دقت و صداقت دانشجویان و مدیران گروه ها در ارزشیابی اعضای هیات علمی است. این تحقیق به منظور تعیین میزان تطابق نتایج نظرسنجی از دانشجویان با نتایج نظرسنجی از مدیران گروه ها در ارزشیابی اعضای هیات علمی صورت گرفته است.
روش بررسی
در این مطالعه، نظرسنجی ها با استفاده از پرسش نامه انجام شد. پرسش نامه ی نظرسنجی از مدیران گروه ها دارای 18 سؤال، پرسش نامه نظرسنجی از دانشجویان حاوی 16 سؤال و پرسش نامه ی نظرسنجی از کارآموزان و کارورزان شامل 28 موضوع بود. روایی فرم ها توسط مدیران گروه ها، کارشناسان ارزشیابی دانشگاه و همچنین توسط افراد صاحب نظر مورد ارزیابی قرار گرفته و پایایی پرسش نامه ها با استفاده از آزمون مجدد تایید شدند. گستره ی گزینه های پرسش نامه ها بر اساس مقیاس لیکرت انجام گرفت. در کل تعداد 25 مدیر گروه آموزشی (از 106 نفر اعضای هیات علمی واجد شرایط) و 921 دانشجو از 1100 دانشجوی پیش بینی شده پرسش نامه را تکمیل نمودند. تجزیه و تحلیل داده با استفاده از نرم افزار SPSS صورت گرفته است.
یافته ها
یافته ها نشان می دهد نتایج نظرسنجی از مدیران گروه ها با نتایج نظرسنجی از دانشجویان در ارزشیابی استادان در 61 درصد اعضای هیات علمی عضو جامعه مورد مطالعه با هم مطابقت دارند. دانشجویان و مدیران گروه های آموزشی، هر یک انتظاراتی از اعضای هیات علمی دارند که این انتظارات کاملا در یک راستا نیستند و اصولا معیارهای آن ها نیز برای ارزیابی اعضای هیات علمی متفاوت می باشد. با این توضیح نتایج نظرسنجی از آن ها نیز تطبیق صددرصد نخواهند داشت و میزان تطبیق محاسبه شده (61 درصد) با حداکثر تعدیل شده قابل تجزیه و تحلیل خواهد بود. در آنالیز نتایج ارزشیابی، میزان تطبیق نتایج نظرسنجی ها هر اندازه بالاتر و به اپتیمم نزدیکتر باشد، حاکی از این است که ارزیابی اعضای هیات علمی توسط دانشجویان و مدیران گروه ها با دقت و صداقت بیشتری انجام گرفته است.
نتیجه گیری
به نظر می رسد برگزاری کارگاه های آموزشی، حمایت های مادی و معنوی از اعضای هیات علمی، کاهش واحدهای اضافی تدریس(تا حد موظفی)، تبیین اهداف ارزشیابی (برای دانشجویان، مدیران گروه ها و اعضای هیات علمی)، اعطای فرصت مطالعاتی، کاهش تعارضات بین مدیر و اعضای گروه از جمله اقداماتی می باشند، می توانند میزان تطابق را بهبود بخشند. به منظور ارتقای سیستم آنالیز نتایج ارزشیابی توصیه می شود روش تطابق نتایج و روش تعدیل حداکثر تطبیق در تحلیل نتایج ارزشیابی به کار گرفته شود
زبان:
فارسی
در صفحه:
37
لینک کوتاه:
magiran.com/p786778 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!