فهرست مطالب

Medical Education Development - Volume:1 Issue: 1, 2009

Journal of Medical Education Development
Volume:1 Issue: 1, 2009

  • تاریخ انتشار: 1387/11/15
  • تعداد عناوین: 8
|
  • صدیقه کمالی، الهام جعفری صفحه 1
    زمینه و هدف
    ارزیابی مستمر وضعیت موجود، شناخت نقاط قوت و اصلاح نقاط ضعف برای ارتقا کیفیت آموزش بالینی ضروری است. روش های ارزشیابی مختلفی برای مهارت های بالینی معرفی شده است. در واحدهای بالینی، استفاده از دفترچه ثبت مهارت های بالینی رایج است. پژوهش حاضر با هدف بررسی نظرات مربیان و دانشجویان مامایی در خصوص دفترچه ثبت مهارت های بالینی انجام شد.
    روش بررسی
    این مطالعه توصیفی- مقطعی بر روی 16 نفر از مربیان و 60 نفر از دانشجویان مامایی دانشکده ی پرستاری و مامایی زنجان انجام شد. نمونه های مطالعه به روش سرشماری انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسش نامه پژوهشگر ساخته شامل سه حیطه ی ضرورت، محتوا و نحوه ی اجرا استفاده شد. سؤوالات هر حیطه بر مبنای مقیاس رتبه بندی پنج نقطه ای امتیاز بندی شد. داده ها با نرم افزار spss و به صورت توزیع فراوانی تجزیه و تحلیل شد.
    یافته ها
    اکثر موضوعات مرتبط با حیطه ی ضرورت مورد تایید مربیان و دانشجویان بود. در حالی که در مورد کیفیت محتوای دفترچه ی ثبت مهارت های بالینی وضعیت چندان مطلوب نبود. بیشترین نقاط ضعف logbook عبارت بود از: فقدان حداقل های آموزشی دوره، مقررات، فهرست مراجع، کنفرانس ها و سایر فعالیت های آموزشی فوق برنامه، مهارت های اخلاق حرفه ای و امکان ارزشیابی دانشجو اکثر دانشجویان و مربیان logbook را روزانه تکمیل نمی کردند.
    نتیجه گیری
    با توجه به اهمیت استفاده از logbook در ارزشیابی بالینی دانشجویان و نقاط ضعف آن، بازنگری این ابزار توصیه می شود.
    کلیدواژگان: ارزشیابی، کارورزی، مامایی، دفترچه ی ثبت مهارت های بالینی
  • احمد اصل هاشمی صفحه 9
    زمینه و هدف
    در حال حاضر مصائب ناشی از سوانح طبیعی یکی از موانع اصل توسعه پایدار است و عدم آمادگی مقابله با آن تلفات و خسارات سنگینی را به ملت ها و دارائی های آنها وارد می کند که بعضا«جبران ناپدیر است و از آثار و عواقب ناشی از بلایای طبیعی می توان آلودگی منابع آب، آوارگی مردم، افزایش ناقلین و... را نام برد که بعد از بروز بلایای طبیعی بسیار محسوس است. لذا برای تقلیل عواقب ناشی از آن، ارتقاء سطح آگاهی و نگرش با تدوین برنامه های آموزشی مدون برای شهروندان ضروری است. بنابراین بررسی اثربخشی ارائه واحد اقدامات بهداشتی در شرایط اضطراری در افزایش آگاهی و بهبود نگرش دانشجویان مزبور در هنگام بروز بلایای طبیعی اساس این تحقیق بوده تا مشخص شود که ارائه این درس تا چه اندازه قادر به افزایش آگاهی و بهبود نگرش در این دانشجویان واقع می شود.
    روش تحقیق: این پژوهش یک مطالعه توصیفی – تحلیلی و مداخله ای است که برروی تعداد 60 نفر از دانشجویان رشته های بهداشت محیط و مبارزه با بیماری ها انجام گرفت که پس از همسان سازی (Match) آنان براساس نمرات پیش آزمون دانش یا آگاهی به دو گروه مورد و شاهد(هر کدام 30 نفر) تقسیم گردیدند که برای گروه مورد درس اقدامات بهداشتی در شرایط اضطراری به مدت یک ترم تحصیلی ارائه ولی برای دانشجویان گروه شاهد این درس ارائه نگردید و بعد از مداخله در پایان ترم تحصیلی از هر دو گروه آزمون دانش و نگرش همانند پیش آزمون بعمل آمده و اطلاعات با استفاده از نرم افزار SPSS و با استفاده از آزمون آماری ناپارامتریک مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    یافته ها نشان داد که در میانگین آگاهی و نگرش آزمودنی های گروه شاهد به علت عدم مداخله تغییر اساسی صورت نگرفته ولی در میانگین آگاهی آزمودنی های گروه مورد به واسطه آموزش اقدامات بهداشتی در شرایط اضطراری 97/12 نسبت به قبل از مداخله افزایش یافته و میانگین نگرش گروه مورد نیز به واسطه آموزش اقدامات بهداشتی در شرایط اضطراری 86/57 نسبت به قبل از مداخله بهبود حاصل شده است. همچنین بررسی های آماری با استفاده از آزمون ویل کاکسون نشان داد که تفاوت معنی دار آماری بین نگرش و دانش آزمودنی ها در گروه مورد وجود داشته (001/0≥). ولی بین نگرش و دانش آزمودنی ها در گروه شاهد تفاوت معنی داری آماری وجود ندارد (001/0≤) و نتایج حاصله از مقایسه میانگین نمرات نگرش و دانش آزمودنی ها بعد از مداخله در دو گروه مورد و شاهد با استفاده از آزمون من ویتنی یو تست نیز نشان از موثر بودن آموزش اقدامات بهداشتی در شرایط اضطراری برای دانشجویان گروه مورد در حیطه های نگرش و دانش آنها است (001/0≥) و نهایتا» در این مطالعه بین رشته تحصیلی و جنسیت آزمودنی های گروه مورد با میزان آگاهی و بهبود دانشجویان گروه مورد رابطه ای وجود پیدا نشد (001/0≤).
    نتیجه گیری
    نتایج حاصل از این پژوهش گویای تاثیر ارائه درس اقدامات بهداشتی در شرایط اضطراری در افزایش میزان آگاهی و بهبود نگرش دانشجویان رشته های بهداشتی بود که میتوان اظهار نمود که ارائه این درس با توجه به بلاخیز بودن کشورمان و ضرورت آگاهی کلیه شهروندان علی الخصوص دانشجویان رشته های مختلف در مقابله با عواقب ناشی از این بلایا برای تمامی رشته های دانشگاهی ضرورت دارد.
    کلیدواژگان: بلایای طبیعی، آگاهی، نگرش، دانشجو
  • محمدمسعود وکیلی، عباسعلی نوریان، سید نورالدین موسوی نسب صفحه 17
    زمینه و هدف
    اگرچه شرایط و امکانات آموزشی یکی از عوامل مؤثر بر جریان یادگیری است، ولی بدون شک نیروی انسانی و به خصوص معلم، یکی از مهم ترین عوامل تشکیل دهنده ی محیط های آموزشی است. معلم اساسی ترین عامل برای ایجاد شرایط مطلوب جهت تحقق هدف های آموزشی است. معلم می تواند نقص کتاب های درسی و کمبود امکانات آموزشی را جبران نماید و یا بهترین شرایط و موضوع تدریس را با عدم توانایی در ایجاد ارتباط عاطفی مطلوب، به محیطی غیرفعال و غیرجذاب تبدیل کند. در فرآیند تدریس تنها علم و مهارت معلم نیست که مؤثر واقع می شود، بلکه کل شخصیت اوست که در ایجاد شرایط یادگیری و تغییر فراگیران تاثیر می گذارد. در این تحقیق هدف مطالعه خصوصیات یک مدرس خوب از دیدگاه استادان و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زنجان بوده است.
    روش بررسی
    این پژوهش یک مطالعه ی توصیفی است که به منظور تعیین نگرش نسبت به خصوصیات یک مدرس خوب انجام شد. جامعه ی مورد مطالعه به تعداد 144 نفر از کلیه ی اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی زنجان و 50 درصد از جامعه ی 850 نفری دانشجویان به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شد. ابزار گردآوری داده ها عبارت بود از دو پرسش نامه ی مجزا که توسط افراد مورد مطالعه تکمیل شد. داده های جمع آوری شده از طریق نرم افزار آماری اکسل (Excell) استخراج و با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که در حیطه ی مقررات آموزشی، از نظر دانشجویان در دسترس بودن استاد و از نظر استادان حضور به موقع استاد در کلاس، در حیطه ی علمی، آموزشی از نظر هر دو گروه تسلط علمی استاد، در حیطه ی ارزیابی و نظارت از نظر دانشجویان پاسخگویی به سؤوالات فراگیران و از نظر استادان طرح سؤوال در هر جلسه و در حیطه ی اخلاقی، رفتاری از نظر هر دو گروه شیوایی بیان مهم ترین ویژگی های یک مدرس خوب می باشند.
    نتیجه گیری
    بر اساس یافته های پژوهش می توان به این نتیجه رسید که یک مدرس خوب فردی است که علاوه بر توانایی علمی و تخصصی، در سایر حیطه ها و ابعاد ازجمله روش تدریس، اخلاقی- رفتاری، نحوه ی ارزیابی و سنجش فراگیران از دانش و مهارت کافی برخوردار باشد و تمامی ابعاد از نظر فراگیران از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
    کلیدواژگان: مدرس، نگرش، خصوصیات، استاد، دانشجو
  • رحیم سروری زنجانی، جواد تاج کی*، سعیده مظلوم زاده، محمدرضا جعفری صفحه 29
    مقدمه

    بی تردید اساسی ترین و مهم ترین دغدغه هر انسان در طول زندگی انتخاب شغل است. رشته داروسازی به عنوان یک رشته از علوم، مورد علاقه و انتخاب بسیاری از جوانان می باشد. شناخت انگیزه ها و علایق دانشجویان و ارتقاء آنها می تواند موجب موفقیت دانشجویان شود. این مطالعه با هدف تعیین عوامل موثر در انتخاب رشته داروسازی در میان دانشجویان داروسازی زنجان در سال 1387 انجام شد.

    روش ها

    در این مطالعه توصیفی پرسشنامه ای شامل 17 سئوال در مورد انگیزه های ورود به رشته داروسازی تهیه و در اختیار دانشجویان دانشکده داروسازی زنجان (89 نفر) قرار داده شد. داده ها با استفاده از آمار توصیفی و استفاده از آزمون من ویتنی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

    نتایج

    داشتن فرصت شغلی زیاد و علاقه به ساخت دارو و کسب موقعیت اجتماعی مهمترین انگیزه در انتخاب رشته داروسازی بود و کمترین تاثیر را توصیه دوستان و توصیه خانواده و کار در بیمارستان داشتند. مقاسیه دو جنس نیز نشان داد دانشجویان پسر عوامل کسب درآمد و کسب موقعیت اجتماعی را بیش از دانشجویان دختر در انتخاب رشته خود دخالت داده بودند.

    نتیجه گیری

    عوامل انتخاب رشته در بین دانشجویان داروسازی زنجان مشابه با بسیاری از مطالعات انجام شده برای رشته های پزشکی و دندان پزشکی می باشد. با شناخت این عوامل می توان جایگاه داروساز را به عنوان تیم پزشکی ارتقاء دهیم.

    کلیدواژگان: دانشجوی داروسازی، انگیزه، انتخاب رشته
  • عباس عزت شوکتی، عباسعلی نوریان، سید نوالدین موسوی نسب صفحه 37
    زمینه و هدف
    یکی از روش های ارتقای کیفیت آموزش، ارزشیابی از فعالیت های آموزشی اعضای هیات علمی است. دانشجویان و مدیران گروه ها مناسب ترین مراجع برای ارزیابی فعالیت های آموزشی اعضای هیات علمی می باشند. میزان مطابقت نتایج نظرسنجی از مدیران گروه ها با نتایج نظرسنجی از دانشجویان تا حدی بیانگر میزان دقت و صداقت دانشجویان و مدیران گروه ها در ارزشیابی اعضای هیات علمی است. این تحقیق به منظور تعیین میزان تطابق نتایج نظرسنجی از دانشجویان با نتایج نظرسنجی از مدیران گروه ها در ارزشیابی اعضای هیات علمی صورت گرفته است.
    روش بررسی
    در این مطالعه، نظرسنجی ها با استفاده از پرسش نامه انجام شد. پرسش نامه ی نظرسنجی از مدیران گروه ها دارای 18 سؤال، پرسش نامه نظرسنجی از دانشجویان حاوی 16 سؤال و پرسش نامه ی نظرسنجی از کارآموزان و کارورزان شامل 28 موضوع بود. روایی فرم ها توسط مدیران گروه ها، کارشناسان ارزشیابی دانشگاه و همچنین توسط افراد صاحب نظر مورد ارزیابی قرار گرفته و پایایی پرسش نامه ها با استفاده از آزمون مجدد تایید شدند. گستره ی گزینه های پرسش نامه ها بر اساس مقیاس لیکرت انجام گرفت. در کل تعداد 25 مدیر گروه آموزشی (از 106 نفر اعضای هیات علمی واجد شرایط) و 921 دانشجو از 1100 دانشجوی پیش بینی شده پرسش نامه را تکمیل نمودند. تجزیه و تحلیل داده با استفاده از نرم افزار SPSS صورت گرفته است.
    یافته ها
    یافته ها نشان می دهد نتایج نظرسنجی از مدیران گروه ها با نتایج نظرسنجی از دانشجویان در ارزشیابی استادان در 61 درصد اعضای هیات علمی عضو جامعه مورد مطالعه با هم مطابقت دارند. دانشجویان و مدیران گروه های آموزشی، هر یک انتظاراتی از اعضای هیات علمی دارند که این انتظارات کاملا در یک راستا نیستند و اصولا معیارهای آن ها نیز برای ارزیابی اعضای هیات علمی متفاوت می باشد. با این توضیح نتایج نظرسنجی از آن ها نیز تطبیق صددرصد نخواهند داشت و میزان تطبیق محاسبه شده (61 درصد) با حداکثر تعدیل شده قابل تجزیه و تحلیل خواهد بود. در آنالیز نتایج ارزشیابی، میزان تطبیق نتایج نظرسنجی ها هر اندازه بالاتر و به اپتیمم نزدیکتر باشد، حاکی از این است که ارزیابی اعضای هیات علمی توسط دانشجویان و مدیران گروه ها با دقت و صداقت بیشتری انجام گرفته است.
    نتیجه گیری
    به نظر می رسد برگزاری کارگاه های آموزشی، حمایت های مادی و معنوی از اعضای هیات علمی، کاهش واحدهای اضافی تدریس(تا حد موظفی)، تبیین اهداف ارزشیابی (برای دانشجویان، مدیران گروه ها و اعضای هیات علمی)، اعطای فرصت مطالعاتی، کاهش تعارضات بین مدیر و اعضای گروه از جمله اقداماتی می باشند، می توانند میزان تطابق را بهبود بخشند. به منظور ارتقای سیستم آنالیز نتایج ارزشیابی توصیه می شود روش تطابق نتایج و روش تعدیل حداکثر تطبیق در تحلیل نتایج ارزشیابی به کار گرفته شود
  • عطاالله ملکی صفحه 43
    فراگیرندگان زبان دوم در حین به کارگیری آن دچار مشکلات ارتباطی می شوند. یکی از راه های مقابله با این مشکلات استفاده از استراتژی های ارتباطی مؤثر است. استراتژی های ارتباطی در واقع کوششی هستند که به کمک آن کاربران زبان دوم جبران خلای ارتباطی را می نمایند. در این مقاله امکان پذیری آموزش استراتزی های ارتباطی و روش های آموزش آن ها در کلاس مورد بحث قرار گرفته اند.
    کلیدواژگان: روش ها، استراتژی های ارتباطی، رویکرد پایین، به، بالا، زبان آموزان، فراگیرندگان زبان، زبان دوم
  • فریبا آربونی، عباسعلی نوریان، سید نورالدین موسوی نصب صفحه 47
    زمینه و هدف
    ارزشیابی استادان متداول ترین روش جهت سنجش کیفیت آموزش می باشد. دانشجویان بیش از دست اندرکاران در جریان روند آموزش قرار دارند بنابراین با نظرخواهی از آنان دیدگاه کاملی برای مسئولین در مورد نقاط قوت و ضعف استادان به دست می آید. هدف از این پژوهش بررسی حیطه های موجود در فرم های ارزشیابی از دیدگاه دانشجویان در دانشکده های پزشکی، پیراپزشکی و پرستاری و مامایی می باشد.
    روش بررسی
    این تحقیق به صورت توصیفی انجام گرفت. 1683 برگ ارزشیابی دانشجویان از استادان هیات علمی (73 نفر) مربوط به دانشکده های پزشکی، پیراپزشکی و پرستاری- مامایی بررسی شد. پرسش نامه ی دانشجویان پزشکی حاوی 15 سؤوال و دانشجویان پیراپزشکی و پرستاری مامایی21 سؤوال بود که بر اساس مقیاس لیکرات از حیطه های مختلف مقرراتی، علمی و آموزشی، نظارتی و نگرشی تشکیل شده بود. نمرات سؤوالات از نمره ی 100 محاسبه شد، نمرات بالاتر بیانگر عملکرد مطلوب تراستادان می باشد. تجزیه و تحلیل داده ها به صورت آمار توصیفی با نرم افزار SPSSانجام شد.
    یافته ها
    نتایج نشان داد مقایسه در سطوح کلی بین دانشکده ها، دانشکده ی پیراپزشکی با میانگین کل و انحراف معیار 61/3 ±50/85 نسبت به سایر دانشکده ها برتری دارد. دانشکده ی پیراپزشکی در حیطه ی مقرراتی با میانگین و انحراف معیار 89/3±01/91، دانشکده ی پزشکی در حیطه ی نگرشی با میانگین و انحراف معیار 45/5±48/90 و دانشکده ی پرستاری مامایی در حیطه ی مقرراتی با میانگین و انحراف معیار 25/4±34/88 بیشترین امتیاز را داشتند. نتیجه نهایی نشان می دهد، حیطه ی علمی و آموزشی نسبت به سایر حیطه ها در سطح پایین تر می باشد. نتایج حیطه ها (علمی و آموزشی، نظارتی و نگرشی) بین دانشکده ها معنی دار می باشد (0001/0=P).
    نتیجه گیری
    به نظر می رسد با برنامه ریزی جهت برگزاری کارگاه های آموزشی، روش تدریس و تحقیق جهت ارتقای آموزش استادان، اعطای فرصت مطالعاتی و تشویق انجام کارهای تحقیقاتی و پژوهشی گام مؤثری جهت ارتقای سطح علمی و بالاخره عملکرد بالای استادان خواهد بود.
    کلیدواژگان: حیطه ها، فرم های ارزشیابی، دانشجویان، دانشکده، زنجان
  • ترانه امام قلی خوشه چین، فاطمه شجاعی، الهه احمدنیا صفحه 53
    مقدمه
    در دنیای پیچیده امروز یادگیری از اهمیت ویژه ای برخوردار است و آموزش نیز بنیان همه یادگیری هاست. همچنین آموزش به خصوص آموزش بالینی نیاز به بستری مناسب و تجهیزات و امکانات کافی برای یادگیری دارد، حتی تامین وسایل و امکانات رفاهی دانشجویان نیز در این میان نقش بسزایی دارد.
    هدف
    این پژوهش با هدف تعین وضعیت امکانات آموزشی بیمارستانها از نظر دانشجویان مامایی در دانشگاه علوم پزشکی زنجان انجام پذیرفت.
    مواد و روش ها
    این پژوهش از نوع مطالعه توصیفی می باشد که 36 نفر از دانشجوبان ترم سوم و پنجم مقطع کاردانی مامایی در آن شرکت نمودند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه ای بود که بر اساس معیار لیکرت طراحی شده بود و نظرات دانشجویان را در مورد وضعیت امکانات آموزشی بیمارستانها مورد بررسی قرار می داد. این پرسشنامه در یک مرحله توسط واحدهای نمونه تکمیل گردیده است.برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و نرم افزار SPSS 11 استفاده شده است.
    یافته ها
    درنتایج بدست آمده از این تحقیق اکثر دانشجویان امکانات آموزشی بیمارستانها را در سطح متوسط ارزیابی کردند. اما در این میان از موارد چندی مانند تعداد کمدهایی که در بیمارستان در ختیار دانشجویان قرار می گیرد (42/ 64 %)، وجود محلی برای استراحت دانشجویان (44/69 %) و تنوع بیماران جهت آشنایی با موارد مختلف بیماری (18/72%) در سطح کم و خیلی کم بود.
    نتیجه گیری
    اگر چه امکانات آموزشی بیمارستانها در سطح متوسط ارزیابی گردیده، اما تقویت جنبه های مثبت و اصلاح نواقص و نقطه ضعف ها می تواند گامی موثر در راستای ارتقای کیفیت آموزش بالینی باشد بنابراین بهبود امکانات و تجهیزات از مهمترین وظایف مسئولین دانشگاه ها جهت پیشرفت آموزش بالینی و ارتقاء علمی و عملی دانشجویان می باشد.همچنین توصیه می شود با ارزیابی های مکرر عرصه های بالینی و مقایسه وضعیت موجود با وضعیت قبل یا بعد نقاط ضعف و قوت موثر در آموزش بالینی را شناسایی کرد.
    کلیدواژگان: آموزش بالینی، امکانات آموزشی، دانشجویان مامایی
|
  • S. Kamali, E. Jafari Page 1
    Background And Objective
    The continuous examination of the current situation, and recognizing the strengths and improving the weaknesses are necessary for promoting the quality of clinical education. Different evaluation methods have been introduced for evaluating clinical skills. Using logbook is common in clinical units. The purpose of this study was to evaluate midwifery clinical teachers and students viewpoints towards using logbook.
    Material And Methods
    This descriptive cross-sectional study, carried out on 16 midwifery clinical teachers and 60 midwifery students of Zanjan Nursing and Midwifery School. Cases of the study selected through Census methods sampling. A researcher made questionnaire consisted of 3 domains of necessity, content and method of execution was used for data collection. Questions related to each of these areas were scored on a five point scale. The data was analyzed by SPSS software using frequency distribution.
    Results
    Most subjects concerning urgency domain were confirmed by both clinical teachers and students. While the situation of quality of content and implementation of logbook was not optimal. The most important weaknesses of logbook were lake of requirements, Regulations, List of References, Conferences and other educational activities, Professional ethics skills and possibility of Student assessment. Most students and teachers did not complete logbook daily.
    Conclusion
    Considering the importance of using logbook in the clinical evaluation of students, and the logbook weaknesses, Reload this tool is recommended.
  • Ahmad Asl Hashemi Page 9
    Background And Objective
    Now day’s natural disasters are one of the most important sustainable development. Lack of preparedness bring about substantial property and lose of lives in the world. Some ties not affordable. Water pollution, refugees and increase in the case of vector, are considered of effects of the pheromone. To reduce if undesirable programming is necessary. Thereby assessing effectiveness of health actions of disaster unit is beginning to improve the attitude and Knowledge of student in case of disasters.Methods and Materials: This is descriptive, analytical and interventional study. The sample size is 60 study of environmental and disease prevention after matching the sample based on their pretest grade point average, they were groped in to case and control. The case grope was thought using health action. In disaster for a term and after intervention at the end of term. Both groups took an attitude and knowledge test which was simpler to pretest. Data was analysis using SPSS and nonparametric test.
    Result
    Finding indicate that the grade point average of subject in control grope did show substantial change, but the case grope G.P.A increased in 12.74 percent in the knowledge. Average point of attitude in case groups also increase in 57.86percents of the subjects. Wilcocsan test indicate that there was meaningful difference between attitude and knowledge of tone groups (PV, 0.0001). On the other hand between and attitude and Knowledge in control groups there was no different (Pv, 0.001). Results of control comparison mean values of attitude and knowledge after intervention in both groups using Mannwhitnecy U.test shoved that educational programmed in health action on disaster was effective(pv,0.001). In this shady between major study field, sex of subjects and level of knowledge, awareness showed no meaningful relationship (PV, 0.001).
    Conclusion
    Findings showed the effectiveness of the health action disorder units in improving the attitude and knowledge of students, she by it is recommended to use. Those kind of educational programs use that kind of deviational programs for student in all major fields due to the fact that iron is disasters risk area.
  • M.M. Vakili, A. Nourian, Sn Mousavi Nasab Page 17
    Background And Objective
    Although educational conditions and facilities play an important role in learning process, human power, in particular the teacher is one of the key components of educational environment. The teacher is central to create ideal situations in order to achieve educational goals. The teacher can compensate for the subject matter and educational equipment deficiency and by contrast he/she might change an ideal teaching condition and subject into a passive and boring environment due to inability in establishing a favorable emotional rapport. Not only the skills and knowledge of the teacher but also his/her overall personality contributes to learning process and change.
    Materials And Methods
    This cross – sectional study was carried out to determine the attitude of students and teaching staff towards a good teacher. The studied community included the whole teaching staff (144 people) and 50% of 850 students of university of medical sciences of zanjan who were selected through random sampling.Means of data collecting were two separate questionnaires which were filled out by studied individuals. The collected data were extracted through excel statistical software and analyzed by SPSS.
    Results
    The results showed that in educational regulations domain from the students’ viewpoints, the accessibility of the teacher and from the teachers’ viewpoints punctuality of the teacher were important while in scientific – educational domain from both students’ and teachers’ viewpoints mastery was important and in evaluation and monitoring domain from the students’ viewpoints responsibility to answer students’ questions and from the teachers’ viewpoints putting forward questions in each session and in behavior – ethics domain eloquence were the most important characteristics of a good teacher.
    Conclusion
    We can conclude from the research findings that a good teacher is required to have skills in teaching style, behavior and ethics, assessment and evaluation as well as scientific expertise and the learner pays careful attention to those abilities.
  • R. Sorori-Zanjani, J. Tajkey, S. Mazloomzade, Mr Jafari Page 29
    Background And Objective

    Job selection is the most important and basic apprehension of a person. Pharmacy is one of medical fields which have favorable interest and selection among most young people. Finding and improving of student's motivations and interests can improve their success. This study was performed to find the field selecting motivations among Zanjan pharmacy students in 1387.

    Materials And Methods

    In the present descriptive study, we used a questionnaire (consists of 17 questions) about Pharmacy major entrance motivations. The questioners were filled by pharmacy students (89 persons). Data were analyzed by descriptive statistical analysis and Mann-Whitney U test.

    Results

    The most important motivation of pharmacy field selection were job opportunity, interested in drug compounding and social opportunity, on the other hand the lest effective factors were friend and family suggestion and hospital working. Sex compression showed that in the boy students higher incomes and social opportunity were more important than the girls.

    Conclusions

    It seems that the causes of field selection among Zanjan pharmacy students are similar to medical and dentistry students. Knowing the causes of field selection we can improve the place of pharmacists as medical team.

  • A. Ezzatshokati, A. Nourian, Sn Mousavi Nasab Page 37
    Background And Objective
    One way to promote education quality is to evaluate faculty activities by students, departmental heads, and the dean. The degree of correspondence between student's and departmental head's evaluation shows how honest they are in their assessment. The current paper intends to find the truth.
    Materials And Methods
    Questionnaires were used to conduct the study. It included 18 questions for the faculty, 16 for the students and 28 for the residents. The validity of the questionnaires was already established. Also, reliability of the tests was proved by retests. Opinions were rated on the liker scale. 106 (32 females and 74 males) faculty members, 25 departmental heads and qzl out of lloo students filled out the questionnaires. Spss software was used to analyze the data.
    Result
    In 61% of cases, correspondence was found between student's and departmental head's evaluation of the faculty. As departmental head's expectations differ from those of the students, lack of total correspondence is not unusual. However, in final analysis, 61% correspondence is optimal and acceptable.
    Conclusion
    It seems that holding workshops, providing material and spiritual support, reducing work load, granting sabbatical leave, and reducing conflict of interest between departmental heads and the faculty can increase the degree of correspondence of evaluation. Also, using maximal adjustment correspondence technique can make the results more accurate.
  • Ataollah Maleki Page 43
    Second language learners encounter communication problems when they attempt to use the target language. One way to overcome the problems is using effective strategies. Thus, L2 learners can benefit from teaching communication strategies to use them effectively. However, teaching and teach ability of CS is a controversial issue.In this paper, it is discussed that teaching CS is useful and feasible and that techniques can be introduced to teach them. It is claimed that the Bottom – UpApproach is the framework within which such techniques can be put to use and create an atmosphere of easy communication and learning.
  • Fariba Arbooni, Abbasali Nourian, N. Mousavi Nasab Page 47
    Background And Objective
    Faculty evaluation by students is the most common method of educational quality assessment. Through such evaluation, faculty strengths and weaknesses can be revealed. In the current study, the domains on the evaluation forms used in faculty of Medicine, Paramedical and Nursing faculties are studied through student's eyes.
    Materials And Methods
    In this descriptive study, 1683 faculty evaluation forms (73 people) were considered. They included 15 items for students of medicine, 21 items for paramedical and nursing students. The Liker scale was used to find out student's attitude towards education, rules and discipline at the university. The maximum score was 100. Data was analyzed by SPSS software.
    Results
    Results showed that on average paramedical faculty performed better than other faculties (M=85.5O; SD= ± 3.61). Regarding rules observance, Paramedical faculty had a mean of 91.01 (SD= ± 3.89); 0n the attitude domain Medical faculty had a mean of 90.48(SD= ± 5.45); and Nursing faculty had the highest mean of rules observance domain (M=88.34; SD= ± 4.25). Education domain showed lowest level in all faculties. The produced mean results were significant (P=0.001).
    Conclusion
    It seems that holding workshops, improving teaching methods, granting sabbatical leave, and encouraging research work com promote educational level in different faculties and improve faculty activity
  • Taraneh Emamgholi Khoshehchin, Fatemeh Shojae, Elahe Ahmadnia Page 53
    Background And Objective
    In today's complicated world learning is of paramount importance, with education as the base of all learning: Also education in particular clinical education requires appropriate equipment and facilities for learning; even provision of creature comfort for student plays a significant role.This study was carried out with the aim of assessing the educational facilities of the hospitals from the standpoint of midwifery student of Zanjan University of medical sciences.
    Material And Methods
    In this descriptive study thirty six third term and fifth term midwifery students of associate's level participated. Data collecting tool included a questionnaire which was designed based on Likert scale, and investigated the student's point of view on hospital's educational facilities. This questionnaire was completed at one stage by the sample units. To analyses the data descriptive statistics and SPSS11 software were utilized.
    Results
    The obtained results from this study showed that the majority of students assessed the educational facilities of the hospitals as average. However, a couple of items like the number of lockers accessible to the students in the hospitals (64.42 %), a resting place for the students (69.44%), and diversity of the patients for familiarity with different cases of disease (72.18%) were low or very low.
    Conclusion
    Although hospitals facilities were evaluated as average improvement of positive and rectifying the defects could be an effective step toward enhancement of clinical education. Thus, improving the equipment and facilities should be considered as a major task by the university authorities. It is also suggested that through frequent evaluation of clinical fields and the comparison of present situation with the previous and the next situation, the negative and positive aspects of clinical education be recognized.