کاهش اضطراب و افزایش انگیزه ی یادگیری دانشجویان پرستاری با ارزش یابی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
یکی از وظایف اصلی اساتید کمک به ایجاد محیط و فضای آموزشی مناسب برای رشد تفکر انتقادی در کلاس و بالین بیماران می باشد و این امر مستلزم استفاده از شیوه های نوین تدریس و یادگیری می باشد. لذا محقق در این پژوهش با ارایه ی روشی نوین در ارزش یابی مهارت های بالینی دانشجویان پرستاری با استفاده از همتایان و بررسی نظرات دانشجویان نسبت به این روش گامی هر چند کوچک جهت توسعه ی تفکر انتقادی در این قشر برداشته است.
روش بررسی
این پژوهش به روش اقدام پژوهی انجام گردید. به این ترتیب که جهت ارزش یابی مهارت های بالینی کسب شده توسط دانشجویان پرستاری در کارآموزی فن، از دانشجویان خواسته شد که گروه دو نفره تشکیل داده و هم دیگر را در هنگام انجام مهارت ها با استفاده از چک لیست استاندارد مهارت ها ارزش یابی کنند و پس از پایان مهارت فیدبک مربوطه را به هم ارایه دهند. هم چنین پرسش نامه ای جهت بررسی نظرات دانشجویان در استفاده از این روش تدوین شد و پس از اعلام نهایی نمرات، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
طبق نتایج پژوهش 87 درصد دانشجویان تجربه ی قبلی ارزش یابی توسط همتایان را نداشتند. در بررسی نظرات دانشجویان نسبت به استفاده از این روش بیشترین میانگین به ترتیب مربوط به ارتقای یادگیری (812/.±82/4) و کاهش اضطراب (977/0±73/4) بود و بعد از آن افزایش انگیزه ی یادگیری (536/0 ±34/4) و آسانی کاربرد این روش (81/0±01/4) در رتبه های بعدی قرار داشتند. کم ترین میانگین مربوط به قابل اعتماد بودن (977/0± 29/3) این روش بود.
نتیجه گیری
مربیان می توانند در آموزش دانشجویان با استفاده از ارزش یابی توسط همتایان، یادگیری فعال تر، پایدارتر و انتقادی تری را ایجاد نموده و دانشجویان به استقلال عمل بیشتر، اعتماد به نفس بالاتر و قدرت تصمیم گیری بهتر در حل مسائل دست یابند
زبان:
فارسی
در صفحه:
26
لینک کوتاه:
magiran.com/p786797 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!