بررسی آگاهی و نگرش زنان بالای 35 سال شاغل در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نسبت به یائسگی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
یائسگی یکی از بحرانی ترین مراحل زندگی زنان و با تغییرات جسمی و روحی فراوانی همراه است و در زنانی که نسبت به تغییرات فیزیولوژیک ایجادشده، آگاهی نداشته باشند، می تواند باعث بروز اضطراب در آنان شود؛ در حالی که سازش موفقیت آمیز زنان با تغییرات حاصل از یائسگی شدیدا به درک آنها از وقایع فیزیولوژیک این دوره بستگی دارد. مطالعه حاضر با هدف تعیین میزان آگاهی و نگرش زنان بالای 40 سال شاغل در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند به بیمارستان ولی عصر(عج) و امام رضا(ع) و مراکز نه گانه بهداشت در مورد یائسگی انجام شد.
روش تحقیق: این مطالعه توصیفی- تحلیلی در سال 1386 و بر روی 107 زن بالای 35 سال شاغل در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند انجام شد. این افراد به روش نمونه گیری ساده و سرشماری انتخاب شدند. بررسی آگاهی و نگرش از طریق پرسشنامه طراحی شده که توسط اعضای هیات علمی و کارشناسان صاحب نظر مورد بررسی قرار گرفت و روایی آن تایید و پایانی آن نیز در حجم نمونه پایلوت اولیه مشخص گردیده است، انجام شد. پس از جمع آوری پرسش نامه، نتایج در سه بخش آگاهی و نگرش ضعیف کمتر از 50% آگاهی و نگرش متوسط 50-75% و آگاهی و نگرش بالای 75% طبقه بندی شد. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS و آزمون های توصیفی و استنباطی تی و کای اسکوئر و آنالیز واریانس یک طرفه و توکی در سطح معنی داری 05/0P مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها
از 107 نمونه مورد مطالعه، سن 39 نفر (4/36%) بین 35 تا 40، سن 42 نفر (3/39%) بین 41 تا 45 و سن 26 نفر (3/24%) بالای 46 سال بود. بالاترین نمره آگاهی 5/11 و کمترین نمره صفر بود (کل نمره22). میانگین نمره آگاهی افراد مورد مطالعه 3/4 بود که نشان دهنده آگاهی پایین نمونه ها (665/0P=) می باشد و همچنین از 80 نمره نگرش که در نظر گرفته شده بود، بالاترین نمره 72 و کمترین نمره 43 بود. میانگین نمره نگرش نسبت به یائسگی 60 به دست آمد که نشان دهنده نگرش بالا و مثبت نسبت به یائسگی است (28/0 P=).
نتیجه گیری
بر اساس نتایج این تحقیق و با توجه به این که افراد مورد مطالعه از آگاهی نسبی کمتری برخودار بودند، پیشنهاد می شود کلاسهای آموزشی به صورت دوره ای برای تمامی کارکنان اعم از کاردان و کارشناس تشکیل شود؛ توزیع جزوات آموزشی در بین کارکنان مراکز بهداشتی، برگزاری کارگاه های آموزشی و... می تواند نقش مهمی در بالابردن میزان آگاهی افراد داشته باشد.
کلیدواژگان:
زبان:
فارسی
در صفحه:
5
لینک کوتاه:
magiran.com/p786817 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!