اخلاق سازمانی با تاکید بر منشور اخلاقی

پیام:
چکیده:
زمینه
پیچیده تر شدن روزافزون سازمان ها و افزایش میزان کارهای غیراخلاقی، غیرقانونی و غیرمسؤولانه در محیط های کاری، توجه مدیران و صاحبنظران را به بحث اخلاق کار و مدیریت اخلاق معطوف ساخته است؛ در این راستا بسیاری از سازمان ها به صورت رسمی اصول اخلاقی تعریف کرده اند و نظام های آموزشی برای این امر ایجاد شده است. هدف از پژوهش حاضر بررسی وضعیت سازمان ها در ارتباط با تدوین و اجرای منشور اخلاقی است. در این خصوص، پس از بررسی جایگاه اخلاق در تعالی سازمان، به اهمیت منشور اخلاقی به عنوان راهکاری در پیاده سازی و اجرای اصول اخلاقی در سازمان پرداخته و نقش آن در عملکرد سازمان را مورد بررسی قرار می دهد. در پایان نیز با توجه به نتایج حاصل از بررسی نمونه ها، برخی دلایل ناموفق بودن منشور اخلاقی در سازمان ها مورد بررسی قرار می گیرد.
روش کار
پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت و روش توصیفی- پیمایشی می باشد. در این پژوهش 42 نمونه از شرکت های زیر نظر وزارت فناوری اطلاعات و ارتباطات، از نظر تدوین و عملیاتی نمودن منشور اخلاقی مورد بررسی قرار گرفته است.
یافته ها
در بین نمونه شرکت های مورد ارزیابی تنها 47 درصد شرکت ها دارای منشور اخلاقی بوده اند. که از این میان نیز 85 درصد آنها در زمینه تدوین منشور موفق بوده اند. در زمینه اجرای منشور نیز 80 درصد از شرکت های موفق در تدوین، تمام امتیاز مربوط به آموزش و عملیاتی کردن منشور اخلاقی را کسب نموده اند.
نتیجه گیری
نتایج آماری حاکی از آن است که با وجود تاکید بر اخلاق هنوز سازمان ها در این عرصه سرمایه گذاری چندانی ننموده اند، از طرفی تدوین منشور اخلاقی از سوی سازمان ها نیز الزاما تضمین کننده استقرار اخلاقیات در سازمان و اجرای منشور نیست.
زبان:
فارسی
در صفحه:
66
لینک کوتاه:
magiran.com/p786966 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!