بررسی تجربی اخلاق در مدیریت سود

پیام:
چکیده:
زمینه

اخلاق در حسابداری اهمیت خاصی دارد زیرا، این رشته نیز همانند رشته های دیگر دارای الزامات اخلاقی خاصی تحت عنوان «آیین رفتار حرفه ای» است. از طرفی، با توجه به اینکه بسیاری از حوزه های حسابداری از جمله بحث مدیریت سود، نیازمند انجام قضاوتهای اخلاقی است، لذا، هدف این تحقیق بررسی نقش قضاوتهای اخلاقی در مدیریت سود می باشد.

روش کار

برای این منظور پرسشنامه بین 200 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی رشته حسابداری توزیع گردید. این پرسشنامه شامل 6 سناریو می شود که در هر یک از سناریوها، انگیزه مدیریت سود و روش مدیریت سود خاصی، مطرح شده است. انگیزه مدیریت سود شامل دو سطح «فرصت گرایانه» و «افزایش ارزش شرکت» و روش مدیریت سود، شامل سه سطح «تغییر در روش های حسابداری»، «دستکاری اقلام تعهدی»، و «تغییر در زمان بندی مبادلات اقتصادی» می باشد. به منظور آزمون فرضیات از تحلیل واریانس دوعامله و آزمون تی استیودنت استفاده گردید.

یافته ها

بر اساس نتایج حاصله انگیزه مدیریت سود و روش مدیریت سود در سطح اطمینان 99درصد، تاثیر قابل ملاحظه ای بر قضاوت اخلاقی دارد. بر اساس این نتایج، می توان چنین استنباط کرد که فرضیه اول و دوم، هر دو در سطح اطمینان 99درصد تایید می شوند.

نتیجه گیری

نتیجه اینکه، انگیزه مدیریت سود حائز اهمیت است. بدین معنی که، مدیریت سود با انگیزه «فرصت گرایانه» غیراخلاقی تر از مدیریت سود با انگیزه «افزایش ارزش شرکت» است. علاوه براین، روش مدیریت سود نیز بااهمیت است. به این صورت که روش «دستکاری اقلام تعهدی» از سایر روش ها، غیراخلاقی تر بوده و سپس روش «تغییر در زمان بندی مبادلات اقتصادی» است. روش «تغییر در روش های حسابداری» نسبت به دو روش دیگر، میزان غیراخلاقی بودن کمتری دارند.

زبان:
فارسی
در صفحه:
79
لینک کوتاه:
magiran.com/p786967 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!