تاثیرآموزش بر سطح آگاهی و بکارگیری مکمل اسیدفولیک در زنان مراجعه کننده به مراکز بهداشتی، درمانی شهر خوی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
اسید فولیک یکی از ویتامین های ضروری و مهم برای سنین باروری زنان بخصوص در دوران قبل از بارداری و طی این دوران می باشد. تحقیقات متعددی نقش اسید فولیک را در پیشگیری از بروز ناهنجاری های جنینی بخصوص نقایص لوله عصبی و کم خونی شایع بخصوص در زنان حامله، شیرده و زنان کشورهای در حال توسعه است. روش تحقیق: در این مطالعه نیمه تجربی، 126 نفر خانم متاهل در سن باروری (15 تا 45 سال) از مراجعه به واحدهای بهداشت مادر و کودک و تنظیم خانواده مراکز بهداشتی خوی که شرایط مورد نظر برای شرکت در پژوهش را دارا بودند، به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و مورد بررسی قرار گرفتند. این پژوهش در دو مرحله انجام گرفت. ابزار گرد آوری اطلاعات در یک جلسه آموزش چهره به چهره به مدت 15 دقیقه شرکت کردند و دو هفته بعد همان پرسشنامه توسط پژوهشگر تکمیل گردید. جهت تجزیه و تحلیل داده ها، از نرم افزار spss و روش های آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده گردید.
یافته ها
در این مطالعه اختلاف آماری در سطح آگاهی واحدهای مورد مطالعه قبل و بعد از آموزش و میزان بکارگیری قبل و بعد از آموزش وجود داشت (001/0p<). آموزش در افزایش آگاهی واحدهای مورد پژوهش با میزان تحصیلات ابتدایی (31%) و دارای همسر با تحصیلات ابتدایی و راهنمایی (8/27%) بیشترین تاثیر را داشت؛ هم چنین ارتباط معنی داری در افزایش بکارگیری اسید فولیک توسط واحدهای مورد پژوهش با مشخصات فردی وجود نداشت.
نتیجه گیری
با توجه به نتایج پژوهش، سطح آگاهی و بکارگیری مکمل اسید فولیک بعد از آموزش افزایش یافت که این امر گویای اهمیت آموزش بهداشت و نقش مهمی است که کارکنان بهداشتی در ارتقای سلامت جامعه دارند؛ بنابراین پیشنهاد می شود با آموزش های مداوم جامع به زنان سنین باروری، آن ها را از اهمیت مصرف مکمل اسید فولیک و فواید آن آگاه کرد
زبان:
فارسی
در صفحه:
30
لینک کوتاه:
magiran.com/p787026 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!