بررسی دقت معاینه ی فیزیکی در آسیب های ناشی از بریدگی با شیشه در ناحیه ساعد و مچ دست

پیام:
چکیده:
مقدمه
آسیب های نافذ به ساعد و مچ دست یکی از آسیب های شایع در بالغین و کودکان می باشد که می تواند باعث عوارض و ناتوانی های بارزی گردد. این مطالعه به بررسی صحت ارزیابی قبل از عمل جراحی در این نوع آسیب ها پرداخت.
روش ها
در این مطالعه ی آینده نگر از بین بیمارانی که به بیمارستان کاشانی اصفهان از مرداد ماه 1385 لغایت اسفند ماه 1387 مراجعه کرده بودند، 150 نفر با ترومای نافذ ناشی از اجسام برنده ی شیشه ای به ساعد و مچ دست، وارد مطالعه شدند. در این بیماران، ابتدا یک معاینه ی بالینی دقیق و بررسی عناصر آسیب دیده ی زخم بدون وسعت بخشیدن به سایز زخم توسط یک متخصص ارتوپدی انجام گرفت و سپس ارزیابی دقیق زخم در اتاق عمل توسط همان شخص انجام شد. اطلاعات جمع آوری شده ی قبل و بعد از عمل جراحی با هم مقایسه گردید.
یافته ها
با وجود صحت کافی ارزیابی قبل از عمل جراحی در مورد آسیب های نافذ ساعد و مچ دست در سطح دورسال، ارزیابی قبل از عمل جراحی در مورد آسیب های وارد شده به تاندون ها، اعصاب و شریان ها در سطح ولار از صحت کمتری برخوردار بود. بیشترین عناصری که در سطح ولار آسیب دیده بودند، تاندون های فلکسور سطحی (60 درصد موارد)، عصب مدین (18 درصد موارد)، فلکسور کارپی اولناریس (16 درصد موارد) و بیشترین عناصر آسیب دیده در سطح دورسال ساعد، تاندون های اکستانسور بودند.
نتیجه گیری
به نظر می رسد که ارزیابی قبل از عمل جراحی، حتی اگر به شکل دقیق انجام گیرد، وسعت ضایعه در آسیب های نافذ ناشی از اجسام برنده ی شیشه ای در سطح ولار را کمتر تخمین می زند؛ بنابراین در این نوع آسیب ها (حتی در موارد معاینه ی فیزیکی طبیعی)، ارزیابی دقیق و اقدامات جراحی باید مد نظر باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
467
لینک کوتاه:
magiran.com/p787714 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!