تحلیل پیوستگی ژنتیکی میزان HDL-C در بین 91 خانواده ایرانی مبتلا به سندرم متابولیک با روش های رگرسیونی Haseman-Elston

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف

یکی از اهداف علم اپیدمیولوژی ژنتیک یافتن دقیق مکان ژنتیکی در ارتباط با یک فنوتیپ خاص است. گام موثر در این مسیر پر فراز و نشیب، تحلیل پیوستگی ژنتیکی این فنوتیپها و نزدیک شدن به مکان ژنی آنهاست. روش آماری رایج جهت تحلیل پیوستگی ژنتیکی فنوتیپهای کمی روش های رگرسیونی Haseman-Elston (یا HE) است که در حال حاضر هفت نوع از این روش ها بهطور رایج مورد کاربرد است. تغییرات HDL-C یکی از فنوتیپهای تعیینکننده سندرم متابولیک است. هدف از نگارش این مقاله ارائه روش آماری مناسب برای تحلیل پیوستگی ژنتیکی صفات کمی و تعیین نواحی ژنی موثر در کاهش HDL-C به کمک میکروستلایتها در جمعیت ایرانی، مقایسه نتایج تحلیل پیوستگی ژنتیکی با روش های متفاوت HE میباشد.

مواد و روش ها

افراد مورد بررسی در این مطالعه از بین شرکت کنندگان در مطالعه قند و لیپید تهران انتخاب شده اند که شامل 91 خانواده ایرانی (493 نفر، 234 مرد و 259 زن)، بوده و انتخاب آنها به اینصورت بودهاست که حدقل یک نفر از اعضای آنها مبتلا به سندرم متابولیک (طبق معیار ATP III) و حداقل دو نفر از اعضای آنها دچار کاهش HDL-C بودند، انتخاب شدند. تکثیر 12 قطعه مختلف در 4 ناحیه کروموزومی افراد با استفاده از تکنیک Fragment Analysis انجام گردید. تحلیل پیوستگی ژنتیکی صفت HDL-C با روش های رگرسیونی w4،w3،w2، rHE، sHE، oHE و tHE انجام شد. همچنین نتایج متغیرهای کمی به صورت (انحراف معیار) میانگین ارائه، سطح معنی داری، 05/0 درنظرگرفته شده است. در حین تحلیل از نرمافزارهای مختلفی استفاده شد که عبارت بودند از: PowerMarker، Excel، SPSS، power.HE و S.A.G.E.

یافته ها

(انحراف معیار) میانگین HDL-C در کل افراد برابر mg/dl (01/11) 41/44 بود. همچنین نتایج حاصل از 7 روش رگرسیونی HE نشان داد که در 4 روش پیوستگی ژنتیکی معنی داری بین مکان ژنتیکی میزان HDL-C با مارکر D11S1998 را در بین خانواده های ایرانی مبتلا به سندرم متابولیک وجود دارد (P<0/005).

بحث و نتیجه گیری

تحلیلها نشان دادند که هرچه توان آماری روش های رگرسیونی HE از لحاظ تئوری بیشتر میشود، نتایج نزدیکتر میشوند. یافتن این ناحیه ژنی توسط روش های مذکور میتواند راهکار مناسبی برای طراحی مطالعات بعدی به منظور یافتن ژنهای مستعدکننده کاهش HDL-C باشد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
243
لینک کوتاه:
magiran.com/p787842 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!