تغییر در تجربه ی حس بینایی با یادگیری فضایی موش های صحرایی در ماز آبی موریس

پیام:
چکیده:
مقدمه
شکل گیری و عملکرد صحیح سیستم عصبی پستانداران بر مبنای فعالیت ذاتی نورون ها پایه گذاری می شود. طی دوره ی بحرانی رشد، تکامل وابسته به تجربه ی حسی نیز تاثیر عمیقی بر این فرآیندها می گذارد. هدف از این مطالعه، بررسی اثر تغییر در تجربه ی حس بینایی در دوران بحرانی تکامل مغز بر فرآیندهای یادگیری و حافظه ی فضایی موش های صحرایی با استفاده از ماز آبی موریس بود.
روش ها
این مطالعه ی تجربی بر روی 30 راس موش صحرایی نر 45 روزه ی ن‍ژاد ویستار، که به طور تصادفی در 3 گروه مساوی توزیع شده بودند، انجام شد؛ حیوانات گروه شاهد (Control یا CO) از بدو تولد تا پایان آزمایشات در شرایط تاریکی روشنایی 12-12 ساعته قرار داشتند؛ گروه DR (Dark Reared) در تاریکی کامل و گروه LR (Light Reared) در روشنایی کامل رشد یافتند. با استفاده از ماز آبی برای بررسی روند یادگیری، حیوانات به مدت 5 شب و هر شب 4 جلسه برای یافتن سکوی پنهان در ماز تلاش کردند. حافظه ی فضایی حیوانات با برداشتن سکوی پنهان، طی یک جلسه و در همان شب پنجم آزموده شد. مدت زمان سپری شده در ماز و مسافت پیموده شده محاسبه شد و داده ها با آزمون آنالیز واریانس با اندازه گیری مکرر سنجیده شدند.
یافته ها
در مرحله ی یادگیری موش های گروه شاهد نسبت به دو گروه دیگر، مدت زمان و مسافت کمتری را برای یافتن سکوی پنهان در ماز آبی موریس گذراندند (0001/0 > P). در مرحله ی سنجش حافظه، نتایج حاصل اختلاف معنی داری نداشت.
نتیجه گیری
تغییر در تجربه ی حس بینایی منجر به ایجاد اختلال در روند یادگیری فضایی موش های صحرایی می شود؛ در حالی که تشکیل حافظه ی فضایی آن ها از این تغییرات تاثیر نمی پذیرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
551
لینک کوتاه:
magiran.com/p798285 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!