بررسی مقدماتی پیرامون ایمن سازی گوساله گاو میش با استفاده از پادگن های تخم و آنکوسفراکینوکوکوس گرانولوزوس

پیام:
چکیده:
هدف
مقایسه تاثیر پادگن های استخراج شده از تخم وانکوسفر فعال اکینوکوکوس گرانولوزوس با منشا گاو میش در جلوگیری از تشکیل و رشد کیست هیداتیک در گاومیشهای مورد مطالعه. طرح: کارآزمایی بالینی. حیوانات: نه راس گوساله گاو میش نر 8-7 ماهه. روشک تهیه اکینوکوکوس گرانولوزوس از سگ متعاقب خورانیدن کیست هیداتیک گاو میش، جدا کردن تخم از بند بارور کرمها، کشت آزمایشگاهی تخم و تهیه انکوسفر فعال، سونیکه کردن تخم و انکوسفر فعال و تهیه پادگن هموژن از آنها، تزریق عضلانی یک میلی لیتر از پادگن های فوق همراه با یاور فروند به گاومیشها و بررسی امعا و احشا آنها 10 ماه پس از آلودگی تجربی. تجزیه و تحلیل آماری: تقسیم بندی گاومیشهای مورد مطالعه در سه گروه 3 راسی با کمک جدول تصادفی و مقایسه نتایج به دست آمده با استفاده از روش توکی و با درجه اطمینان 99 درصد.
نتایج
تعداد کیستهای هیداتیک کبد و ریه در گاومیشهای گروه شاهد بود (01/0 < P). محافظت روده ای حاصل از تزریق پادگن انکوسفر 89 درصد به دست آمد و محافظت ایجاد شده در محل استقرار کیست (کبد و ریه) در مورد پادگن تخم 3/45 درصد و در مورد پادگن انکوسفر 37/53 درصد بود که در هر مورد اختلاف معنی دار مشاهده گردید (01/0 < P). ایمنی حفاظتی حاصل از تزریق پادگن تخم 7/76 درصد و در مورد پادگن انکوسفر 5/83 درصد به دست آمد.
نتیجه گیری
نتایج این مطالعه نشان دادند که پادگن های تخم و انکوسفر فعال توانایی ایجاد محافظت را علیه استقرار و رشد کیست هیداتیک در گاو میش داشته و توانایی پادگن انکوسفر فعال در این خصوص بیشتر از پادگن تخم است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
187
لینک کوتاه:
magiran.com/p801909 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!