ارتباط HBeAg با سطح سرمی ترانس آمینازهای کبدی در مبتلایان به هپاتیت B مزمن

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف

ویروس هپاتیت B (HBV) شایع ترین علت بیماری کبدی حاد و مزمن در جهان به شمار می رود. در افراد ناقل HBV می بایست وضعیت تکثیر ویروسی با استفاده از مارکرهای مناسب از جمله HbeAg مورد بررسی قرار گیرد تا در صورت مثبت بودن و همچنین بالا بودن آنزیم های کبدی افراد مبتلا به هپاتیت مزمن شناسایی شده و سپس تحت درمان قرار گیرند. لذا این مطالعه با هدف تعیین فراوانی مارکر HBeAg و ارتباط آن با سطح ترانس آمینازهای کبدی در افراد HBsAg مثبت انجام گرفت.

روش بررسی

در این مطالعه توصیفی – تحلیلی 144 فرد آلوده به ویروس هپاتیت B در مراجعین به بیمارستان امام رضا(ع) شهر مشهد در سال 1385 انتخاب و سپس در سرم این افراد، HBeAg و آنزیم های کبدی با روش الایزا و تست های بیوشیمیایی اندازه گیری شدند. داده ها با استفاده از آزمون های آماری من ویتنی و کای دو تجزیه و تحلیل شد.

یافته ها

فراوانی افراد 94 نفر مذکر و 50 نفر مونث بود. این افراد در محدوده سنی 85-2 با میانگین 3/2±4/37 سال قرار داشتند. 18% (26 نفر) دارای HBeAg در سرم بودند. میانگین آنزیم آسپارتات آمینو ترانسفراز (AST) در گروه HBeAg مثبت IU/L 83 و در گروه HBeAg منفی IU/L 2/56 بود (01/0P<). میانگین آنزیم آلانین آمینو ترانسفراز (ALT) نیز در دو گروه به ترتیب IU/L79 و IU/L 7/73 به دست آمد که تفاوت از لحاظ آماری معنی دار بود (05/0P<).

نتیجه گیری

در این تحقیق مشخص گردید که مثبت بودن HBeAg با سطح افزایش یافته آنزیم های کبدی همراه است. لذا پیشنهاد می گردد مطالعاتی در مناطقی دیگر به منظور بررسی ارتباط این نوع آنتی ژن با سطح ترانس آمینازها انجام شود تا ارتباط این دو مارکر با قاطعیت بیشتری تائید شود.

زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p802724 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!