تاثیر داروی کابرگولین بر میزان آنزیم های کبدی و پروتئین های سرم در موش صحرایی نر

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
به علت اهمیت نقش کبد در ارتباط با متابولیسم داروهای شیمیایی و سنتز پروتئین های پلاسما و استفاده زیاد از داروی کابرگولین در درمان بیماری هیپرپرولاکتینمیا، پارکینسون و برخی اختلالات دیگر این مطالعه با هدف بررسی اثر داروی کابرگولین بر غلظت پلاسمایی آنزیم های کبدی و پروتئین های سرم انجام گرفت.
روش بررسی
در این مطالعه تجربی 40 سر موش صحرایی نر بالغ از نژاد ویستار به 5 گروه 8 تایی تقسیم شدند. گروه های تجربی 1 و 2 و 3 به ترتیب مقادیر 1، 5/0 و ((mg/kg 1/0 دارو را دریافت کردند. گروه کنترل هیچ دارویی دریافت نکرد و گروه شاهد فقط آب مقطر (حلال دارو) دریافت کرد. تجویز دارو به صورت زیر پوستی و به مدت 14روز انجام شد. بعد از پایان دوره آزمایش نمونه های خونی از کلیه گروه ها تهیه و آنزیم های کبدی شامل آلانین ترانس آمیناز (ALT)، آسپارتات ترانس آمیناز (AST)، آلکالین فسفاتاز (ALP)، آلبومین و پروتئین توتال اندازه گیری شد. نتایج به دست آمده از آزمایشات بوسیله آنالیز آماری غیر پارامتری (K Independent Sample) تجزیه و تحلیل گردید.
یافته ها
بین گروه های تجربی دریافت کننده مقادیر مختلف دارو و گروه کنترل اختلاف معنی داری در میزان آنزیم هایALT و AST مشاهده نگردید. میزان آنزیمALP در گروه های دریافت کننده مقادیر 5/0 و حداکثر یک میلی گرم بر کیلوگرم (7/28±471 و 06/53±474) نسبت به گروه کنترل (64/31±551) کاهش معنی داری را نشان داد (05/0P<). میزان پروتئین تام نیز به دنبال دریافت مقادیر 1 و mg/kg5/0، کابرگولین 09/0±70/7 و 11/0±71/7 بود که کاهش معنی داری را نسبت به گروه کنترل (14/0±36/8) نشان داد (05/0P<). همچنین آلبومین در گروه های دریافت کننده مقادیر 1 وmg/kg 5/0، 02/0±46/4 و 05/0±6/4 بود و نسبت به گروه کنترل 08/0±71/4 کاهش معنی داری نشان داد (05/0P<).
نتیجه گیری
عدم تغیرات معنی دار در سطح AST و ALT به عنوان شاخص های اصلی عملکرد کبدی می توان نتیجه گرفت داروی کابرگولین به عنوان یک آگونیست دوپامینی با مقادیراستفاده شده فاقد اثرات مخرب بر پارانشیم کبدی است، هر چند مطالعات بیشتری در این زمینه لازم است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
45
لینک کوتاه:
magiran.com/p802732 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!