مقایسه دو روش (استاندارد و ممتد) ترمیم پرینه در زایمان طبیعی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
ترمیم اپی زیوتومی و صدمات پرینه بعد از زایمان، با درد و ناراحتی همراه است. نوع ترمیم ممکن است بر میزان درد و بهبودی تاثیر داشته باش اپی زیاتومی انجام شد.
روش بررسی
در این مطالعه کارآزمایی بالینی د. این مطالعه با هدف مقایسه تاثیر دو روش ترمیم استاندارد و ترمیم ممتد پرینه بر میزان درد و بروز عفونت دو سوکور، 148 خانم زایمان کرده با اپی زیاتومی و بدون عوارض زایمانی در بیمارستان هاجر شهرکرد، جهت ترمیم اپی زیاتومی به شکل ممتد و یا استاندارد به صورت تصادفی انتخاب شدند. در ترمیم ممتد، واژن به شکل زنجیری، عضله، فاشیا و پوست به روش ممتد ترمیم شد. در ترمیم استاندارد واژن به شکل زنجیری، عضله و پوست منقطع و فاشیا به روش ممتد ترمیم گردید. میزان درد و عفونت پرینه، دو ساعت، ده و چهل روز پس از زایمان با استفاده از مقیاس دیداری درد ارزیابی گردید. داده ها با استفاده از آزمون های آماری تی دانشجویی، کای دو و من ویتنی تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها
بر اساس نتایج به دست آمده شدت درد دو ساعت بعد از زایمان، تعداد نخ مصرفی و مدت زمان ترمیم، در روش ممتد کمتر از روش استاندارد بود (001/0P<). میانگین شدت درد در دو گروه ممتد و استاندارد به ترتیب روز دهم (5/2±66/2 در مقابل 56/2±84/3) و روز چهلم بعد از زایمان (63/1±53/0 در مقابل 04/1±6/0) بود (05/0P<). در 5/12% واحدهای پژوهش (4 نفر) علایم عفونت مشاهده گردید که همگی مربوط به ترمیم استاندارد بود. تفاوت آماری معنی دار بین عفونت محل اپی زیاتومی و تکنیک ترمیم وجود داشت (05/0P<).
نتیجه گیری
ترمیم اپی زیاتومی به روش ممتد علاوه بر کاهش میزان عفونت و شدت درد پرینه پس از زایمان طبیعی، بدلیل صرف وقت و انرژی کمتر با کاهش توقف ما در بر روی تخت زایمان و هزینه کمتر از نظر اقتصادی مقرون به صرفه می باشد بدون اینکه عوارض نامطلوب بر جای گذارد. اما پیشنهاد می شود قبل از توصیه به انجام این روش به صورت روتین، مطالعات با ابعاد گسترده تر صورت گیرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
51
لینک کوتاه:
magiran.com/p802733 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!