تاثیر مصرف مکمل روی بر هموگلوبین گلیکوزیله در بیماران دیابت نوع2

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
دیابت قندی یکی از شایع ترین اختلالات متابولیکی در جهان است که در نتیجه نقص کامل یا نسبی و یا مقاومت به عمل انسولین ایجاد و کنترل نشدن آن موجب بروز عوارض قلبی، عروقی، کلیوی و چشمی می شود. ارتباط روی با سنتز، ترشح وعملکرد انسولین در برخی مطالعات مورد تایید قرار گرفته است. با توجه به اهمیت روی و احتمال کمبود آن در مناطق مختلف ایران، این مطالعه با هدف بررسی تاثیر افزودن روی به رژیم غذایی بیماران دیابتی در میزان کنترل این بیماری انجام شد.
روش بررسی
در این مطالعه کارآزمایی بالینی 60 بیمار دیابتی نوع 2 انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه 30 نفره تقسیم شدند. به نیمی روزانه 25 میلی گرم و به نیم دیگر روزانه 50 میلی گرم روی به مدت 2 ماه داده شد. قبل و بعد از مداخله در بیماران گلوکز خون ناشتا، گلوکز دو ساعت پس از غذا، هموگلوبین گلیکوزیله و غلظت روی سرم اندازه گیری گردید. اطلاعات جمع آوری شده و نتایج حاصل از آنالیز بیوشیمیایی با استفاده از آزمون های آماری ویلکاکسون و من ویتنی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
میانگین غلظت روی سرم و هموگلوبین گلیکوزیله در دوز 25 میلی گرم پس از تجویز میزان روی تغییر معنی داری نشان نداد. ولی در دوز 50 میلی گرم میانگین غلظت روی سرم پس از تجویز روی (ug/dl30±160) نسبت به قبل از تجویز روی (ug/dl30±140) افزایش معنی داری نشان داد (01/0P<) و میزان هموگلوبین گلیکوزیله هم پس از مداخله کاهش معنی داری نشان داد (05/0P<). در هر دو گروه بین گلوکز خون ناشتا و گلوکز 2 ساعت پس از غذا قبل و بعد از مداخله اختلاف معنی داری مشاهده نشد.
نتیجه گیری
نتایج این مطالعه نشان داد که بالا رفتن سطح روی در بیماران دیابتی باعث کاهش هموگلوبین گلیکوزیله می شود و وضعیت کنترل بیماری را در آنها بهبود می بخشد. تصور می شود که بخشی از بیماران دیابتی دچار کمبود پنهان روی باشند و این مسئله در وضعیت کنترل بیماری آنها اختلالاتی ایجاد نماید.
زبان:
فارسی
در صفحه:
58
لینک کوتاه:
magiran.com/p802734 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!