مطالعات کانی سنگین و لیتوژئوشیمیایی جهت اکتشاف طلا در منطقه محسن ابن علی بروجرد (شمال غرب ایران)

چکیده:
منطقه محسن ابن علی در جنوب شرق شهرستان بروجرد، درشمال غرب پهنه سنندج- سیرجان واقع شده است. اغلب سنگ های رخنمون یافته در این منطقه، توالی آتشفشانی- رسوبی دگرگون شده (رخساره شیست سبز) به سن تریاس است. مطالعات کانی سنگین به همراه آنالیز عناصرکمیاب جزء غیرمغناطیسی آن، ویژگی های زمین شناسی ناحیه منشا را مشخص نموده است.
در مطالعات کانی سنگین کانی های طلا، استیبنیت، سولفور، اورپیمان، مالاکیت و پیریت، مشاهده شده است. کانی های سنگین مشاهده شده بر واحدهایی با دگرسانی های متفاوت و پهنه های کانه دار منطبق می باشند. حاصل مطالعات لیتوژئوشیمیایی در منطقه دو نتیجه مهم داشته است: ابتدا بررسی الگوی توزیع عناصر فرعی، کمیاب و معرفی منطقه آنومال. دوم بررسی ترکیب و الگوی هاله های ژئوشیمیایی اولیه و مدل منطقه بندی به منظور پیش بینی احتمال کانی سازی طلا در منطقه. بر این اساس آنومالی طلا در وسط شبکه لیتوژئوشیمیایی درجهت عمود بر امتداد واحدهای سنگی در متاولکانیکهای حدواسط- بازیک با دگرسانی های کلریتی-کربناتی، سیلیسی و هماتیتی مشخص شده است. میانگین غلظت عناصر در آنومالی فوق به صورت Au5-Ag74-Sb1471)PPM)، %(As1) می باشد. در ماتریس همبستگی، طلا بیشترین همبستگی را با عناصر ارسنیک، نقره، مس، سرب و روی نشان می-دهد. الگوی هاله های ژئوشیمیایی اولیه عناصر منطقه بندی قائم با توالی [W-Cr -Co-Mo-V-Bi-Cu-(Au)-Cd-Zn-Pb-Ag-Sb-As-Ba] را در منطقه نشان می دهند. این الگو تشابهی را با توالی منطقه بندی هاله های اولیه کانسارهای طلا و فلزات پایه نشان می دهد. با توجه به تطابق نتایج مطالعات کانی سنگین، مطالعات لیتوژئوشیمیایی و بررسی های صحرایی، احتمال پتانسیل کانی سازی طلا در منطقه مطالعاتی وجود دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
3 تا 16
لینک کوتاه:
magiran.com/p805029 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!