لیتوستراتیگرافی و بیوستراتیگرافی سازند آسماری در برش چینه ای کتولا، ناحیه ایذه و معرفی آن به عنوان برش مرجع سازند آسماری در حوضه زاگرس

چکیده:
نفت درحوضه رسوبی زاگرس است. برش الگوی آن در تنگ گل ترش، واقع در50 کیلومتری جنوب شرقی مسجد سلیمان، در یال جنوبی تاقدیس آسماری قرار دارد. سازند آسماری در برش الگو شامل بخش های میانی و بالایی است و بخش زیرین آن توسط شیل های سازند پابده جایگزین می شود. از آن جا که بخش زیرین سازند آسماری در برش الگو گسترش نداشته ولی در برش های چینه ای گرگدا و تنگ تکاب توسعه یافته است، لذا به عنوان جایگزین برش الگوی قبلی پیشنهاد شده است.این در حالی است که در برش های چینه ای مذکور نیز، بخش بالایی سازند آسماری با سن میوسن پیشین (بوردیگالین) از ضخامت کمی برخوردار است.
برش چینه ای کتولا، با ضخامت631 متر، در یال شمالی تاقدیس کوه سفید ناحیه ایذه قرار دارد و یکی از کامل ترین رخنمون های سازند آسماری در حوضه زاگرس محسوب می شود و از سه بخش زیرین میانی و بالایی تشکیل شده است. بر اساس انتشار چینه شناسی میکروفسیل ها شش بیوزون زیر1.Nummulites intermedius -Nummulites vascus Assemblage Zone 2.Lepidocyclina-Operculina-Ditrupa Assemblage Zone 3.Archaias asmaricus-Archaias hensoni Assemblage Subzone 2b4.Elphidum sp.14-Miogypsina Assemblage Subzone 2a 5.Neoalveolina (Borelis) melo curdica Zone 6.Globigerinoides spp. Acme Zone در آن مشخص گردیده است که بر مبنای ارزش چینه شناسی میکروفسیل های شاخص موجود در این بیوزون ها، سن الیگوسن پیشین - میوسن پیشین برای آن پیشنهاد می شود.
برش چینه ای کتولا چه از نظر سنی و چه از جهت تنوع رخساره ای، کامل ترین رخنمون سازند آسماری در زاگرس محسوب می شود، لذا پیشنهاد می شود برش چینه ای کتولا به عنوان برش مرجع سازند آسماری در نظر گرفته شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
91 تا 101
لینک کوتاه:
magiran.com/p805038 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!