بررسی آگاهی دندانپزشکان متخصص شهر مشهد-ایران در مورد فوریت های پزشکی شایع در مطب دندانپزشکی در سال 89-1388

پیام:
چکیده:
مقدمه
اکثر فوریت های پزشکی که در مطب دندانپزشکی اتفاق می افتد، می توانند حیات فرد را به مخاطره اندازند. بررسی وضعیت جسمانی بیمار قبل از درمان و استفاده صحیح از روش های کنترل درد و اضطراب می تواند از بسیاری از این حوادث جلوگیری کند. بنابراین آماده بودن برای این فوریت های پزشکی از اهمیت بالایی برخوردار است و تمامی اعضاء مطب دندانپزشکی باید نسبت به تشخیص و نحوه برخورد با این وضعیت ها، آمادگی کامل داشته باشند. هدف از این مطالعه ارزیابی آگاهی دندانپزشکان متخصص در تشخیص و درمان فوریت های پزشکی در مطب دندانپزشکی بود.
مواد و روش ها
در این مطالعه توصیفی- تحلیلی، آگاهی دندانپزشکان متخصص در شهر مشهد در ارتباط با فوریت های شایع پزشکی در مطب دندانپزشکی در سال 89-1388 مورد ارزیابی قرار گرفت. به این منظور پرسشنامه ای تهیه و روایی و پایایی آن تایید و توسط 48 نفر از دندانپزشکان متخصص مطب دار شهر مشهد تکمیل گردید. اطلاعات ثبت شده با استفاده از آمار توصیفی، آزمون همبستگی پیرسون، t-student، آنالیز واریانس یک عاملی و من-ویتنی توسط نرم افزار SPSSآنالیز گردید.
یافته ها
در این بررسی میزان آگاهی 2/54% دندانپزشکان متخصص در حد خوب، 3/31% متوسط و 6/14% ضعیف بود. میانگین امتیاز آگاهی در دو جنس تفاوت آماری معنی داری نداشت (124/0P=). همبستگی بین آگاهی و سن نیز ضعیف و از نوع منفی بود یعنی با افزایش سن، آگاهی کاهش یافته بود اما این ارتباط از نظر آماری معنی دار نبود (510/0P=).
نتیجه گیری
با توجه به نتایج حاصل از این مطالعه به نظر می رسد میزان آگاهی دندانپزشکان متخصص در زمینه تشخیص و درمان فوریت های پزشکی در حد مطلوبی نمی باشد. پیشنهاد می شود جهت آموزش بهتر و موثرتر دندانپزشکان در طی دوره های عمومی و تخصصی توجه ویژه ای به این مبحث شده و همچنین با برگزاری دوره های بازآموزی جهت دندانپزشکان نحوه برخورد با اورژانس های پزشکی در مطب دندانپزشکی آموزش داده شود تا آگاهی آنها برای رویارویی با این حوادث افزایش یابد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
263
لینک کوتاه:
magiran.com/p806132 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!