باززنده سازی مناطق شهری از طریق ایجاد شهرک های رشد کسب و کار؛ روندها و تجربیات برای شهرهای در حال نزول

نویسنده:
چکیده:
شهرک های رشد کسب و کار (BID) محدوده هایی هستند که معمولا در نواحی مرکزی شهر ایجاد شده و تجار و کسبه در این مناطق برای بهبود و توسعه کارشان و نیز بازاریابی بهتر خدمات و کالاهایشان با یکدیگر همکاری و از یکدیگر حمایت می کنند. در این شهرک ها به خیابان ها، پیاده روها، پارک ها و فضاهای باز به گونه ای رسیدگی می شود که بتواند امنیت لازم را برای فعالیت های کاری فراهم کند، هم چنین در این شهرک ها خدماتی نظیر: خدمات بازاریابی، زیربناهای مالی و بانکی و پروژه هایی برای تسهیل عملکرد کسبه و تجار فراهم می شود.
در حقیقت خدماتی که BIDها ارائه می دهند مکمل خدمات شهرداری هاست. ایده ایجاد اولین BID به تورنتوی کانادا برمی گردد. اولین BID در این شهر در دهه 1970 میلادی ایجاد شد و در حال حاضر بیش از 1700 شهرک رشد کسب و کار در سراسر جهان وجود دارد.
مقاله حاضر، به نقش و اهمیت BIDهای جدید در کشور آلمان می پردازد. منطقه شرقی آلمان و منطقه روهر در این کشور در حال حاضر با پدیده از دست دادن جمعیت شهرها و نزول شهری مواجه هستند. بودجه شهرداری ها نیز روز به روز به واسطه بحران اقتصادی در حال کاهش است. در نتیجه، استراتژی استفاده از BIDها برای مدیریت مناطق مرکزی شهر و باززنده سازی آن استراتژی مطلوب و منطقی بوده که دولت آلمان به خوبی از آن بهره گرفته است.
این مقاله به دنبال پاسخگویی به این نکته است که فعالیت های BIDها چگونه بر اقتصاد خرده فروشی تاثیر گذاشته و چگونه در بلندمدت به نوسازی پایدار بافت های فرسوده مرکزی شهر کمک می کند.
در آلمان، شهر هامبورگ اولین شهری بود که با بهره گیری از ایده BID، قانون تقویت بازارچه های خرده فروشی را تدوین و از سال 2005 اجرا کرد. طبق این قانون یک BID به یک نهاد مدیریتی موقت نیاز دارد که برای مدت 5 سال آن را مدیریت کند. برای ایجاد هر BID به مشارکت حداقل دو سوم کسبه و تجار نیاز است. در این محدوده ها مالیات های ویژه ای نیز اعمال می شود که برای مدیریت BID مورد استفاده قرار می گیرد. سازمان متولی مدیریت هر BID به اموری نظیر بهسازی محیط، ارائه خدمات به محله های تحت پوشش، مدیریت پسماند، پارکینگ ها، روشنایی معابر، هدایت مغازه دارها، کمک به بازاریابی اجناس و انجام مراسم مختلف می پردازد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
37
لینک کوتاه:
magiran.com/p807201 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!