بررسی مولکولی PBP2b در ایزوله های بالینی استرپتوکوکوس پنمونیه

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
استرپتوکوکوس پنمونیه از مهم ترین عوامل ایجاد کننده پنمونی، مننژیت، سینوزیت و اوتیت میانی است. مقاومت این باکتری به بتالاکتام وابسته به تغییر در پروتئین های متصل شونده به پنی سیلین (Penicillin binding protein; PBP) است. هدف از این مطالعه تعیین میزان شیوع مقاومت به آنتی بیوتیک های رایج در درمان عفونت های پنوموکوکی در ایزوله های جمع آوری شده از بیماران در تهران و تغییرات صورت گرفته در PBP2b بود.
روش بررسی
54 ایزوله ی بالینی استرپتوکوکوس پنمونیه (از 1379 الی 1387) از مراکز درمانی مختلف در تهران از جمله بیمارستان های امام خمینی، حضرت رسول اکرم ص، سینا، شهدای تجریش، حضرت علی اصغر، مرکز طبی کودکان و آزمایشگاه بهار، جمع آوری شد و با آزمایش بیوشیمیایی تعیین هویت گردید. تست حساسیت به سفوتاکسیم، اریترومایسین، تتراسایکلین، آمپی سیلین، ونکومایسین و تری-متوپریم سولفومتوکسازول به روش انتشار از دیسک انجام گرفت. MIC برای پنی سیلین به روش broth microdilution تعیین شد. ژن pbp2b از طریق PCR تکثیر و تعیین توالی گردید
یافته ها
از 54 ایزوله، 24 ایزوله (44.4 %) مقاومت حدواسط به پنی سیلین و 14 ایزوله (25.9 %) مقاوم به پنی سیلین بودند. 2 ایزوله (3.7 %) به سفوتاکسین، 9 ایزوله (16.6 %) به اریترومایسین، 10 ایزوله (18.51 %) به تتراسایکلین 28 ایزوله (51.9 %) به تری متوپریم سولفامتوسازول مقاوم بودند. 9 ایزوله (16.6 %) مقاومت چندگانه داشتند. تمام ایزوله های مقاوم به پنی سلین و اغلب ایزوله ها با مقاومت جد واسط دارای موتاسیون در نواحی کاتالیتیکی pbp2b بودند.
نتیجه گیری
نتایج بیانگر شیوع سویه های استرپتوکوکوس پنمونیه مقاوم به پنی سیلین است. سویه های دارای مقاومت چندگانه، نشان دهنده بحران در درمان عفونت های پنموککی است. تغییرات در توالی اسید آمینه pbp2b عمدتا با کاهش حساسیت به پنی سیلین همخوانی نشان داد. نتایج نشان می دهد که حساسیت یا مقاومت این باکتری به پنی سیلین می تواند با تعیین تغییرات صورت گرفته در ژن pbp2b ارزیابی شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
9 تا 16
لینک کوتاه:
magiran.com/p807383 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!