تاثیر روش نقشه مفهومی بر مهارت های تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری

پیام:
چکیده:
مقدمه

پرورش تفکر انتقادی از مهمترین اهداف آموزش پرستاری است. این مطالعه برای بررسی تاثیر نقشه مفهومی بر مهارت های تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری طراحی شد.

روش

در یک مطالعه نیمه تجربی با طرح دو گروهی و با روش پیش آزمون- پس آزمون، 66 دانشجوی ترم پنج پرستاری با روش سرشماری و به روش تصادفی ساده به دو گروه شاهد و مداخله تقسیم شدند. دانشجویان گروه های شاهد (سخنرانی) و مداخله (نقشه مفهومی) به مدت هشت جلسه و در طول دو ماه به ترتیب تحت آموزش با روش سخنرانی و نقشه مفهومی قرار گرفتند. تفکر انتقادی با استفاده از پرسشنامه مهارت های تفکر انتقادی کالیفرنیا (فرم ب) قبل و بعد از مداخله در دو گروه بررسی شد. آنالیز آماری با استفاده از نرم افزار SPSS 15 انجام گرفت. آمار توصیفی و نیز آزمون آماری تی مستقل، مجذور کای و ANOVA در این مطالعه به کار گرفته شد.

یافته ها

اجرای روش نقشه مفهومی سبب افزایش معنی دار نمرات مهارت های تفکر انتقادی در همه حیطه ها به غیر از حیطه تجزیه و تحلیل (286/0 P=) و استدلال استقرایی (104/0P=)) در گروه مداخله نسبت به گروه شاهد شد. علی رغم افزایش معنی دار در نمرات مهارت های تفکر انتقادی گروه مداخله، در مقایسه اختلاف میانگین نمرات در مراحل قبل و بعد در هر دو گروه تنها در حیطه تجزیه و تحلیل تفاوت معنی داری نشان داده نشد (053/0P=).

نتیجه گیری

بکارگیری روش نقشه مفهومی در آموزش دانشجویان پرستاری می تواند منجر به توسعه مهارت های تفکر انتقادی، به عنوان یکی از رسالت های مهم آموزش عالی شود.

زبان:
فارسی
در صفحه:
145
لینک کوتاه:
magiran.com/p815588 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!