نیازهای اطلاعاتی اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و شیوه های ایشان برای دسترسی به اطلاعات

چکیده:
مقدمه
با توجه به اهمیت نیازهای اطلاعاتی و آگاهی از آنها برای اعضای هیات علمی، این مطالعه با هدف تعیین اولویت نیازهای اطلاعاتی اعضای هیات علمی، و شیوه های دسترسی به آنها انجام شده است تا تهیه، گردآوری و سازماندهی اطلاعات در مراکز اطلاع رسانی و کتابخانه های دانشگاه با کارایی و روند بهتری صورت پذیرد.
روش ها
طی یک مطالعه توصیفی مقطعی در سال 1386، کلیه اعضای هیات علمی (616 نفر در 60 گروه آموزشی) در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به صورت سرشماری مورد مطالعه قرار گرفتند. داده ها از طریق تکمیل پرسشنامه‎ محقق ساخته روا و پایا، جمع آوری شد و در نرم‎افزار آماری SPSS با استفاده از آمار توصیفی و ضریب همبستگی اسپیرمن تحلیل ‎گردید.
نتایج
بر اساس نتایج مطالعه بیشترین و مهم ترین اولویت های منابع اطلاعاتی عبارت بودند از: کتاب های چاپی، مجلات چاپی، و بانک های اطلاعاتی تخصصی. بیشترین میزان آشنائی و پرکاربردترین شیوه های دسترسی به اطلاعات به ترتیب شامل: پست الکترونیک، کتابخانه محل کار، صفحه خانگی دانشگاه، موتورهای جستجوگر، و بانک های اطلاعاتی تخصصی رایگان بود. بین سهولت دسترسی به منابع اطلاعاتی در کتابخانه محل کار و پوشش منابع اطلاعاتی مورد نیاز، و نیز رضایت مندی جامعه از پوشش منابع اطلاعاتی مورد نیازشان در کتابخانه های دانشکده ها و استفاده از آنها همبستگی وجود دارد.
نتیجه گیری
با توجه به استفاده ی محدود اعضای هیات علمی از منابع الکترونیک و جدید کتابخانه، لازم است تدابیری جهت آموزش و بهره مندی بیشتر اعضای هیات علمی از منابع جدید اطلاعاتی اتخاذ گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
255
لینک کوتاه:
magiran.com/p816233 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!