بررسی نرخ بقای سلولی و فعالیت آلکالین فسفاتاز سلول های saos-2 در تماس با مواد پیوندی استئون و سرازورب در محیط آزمایشگاهی

پیام:
چکیده:
هدف
استئون به عنوان یک ماده جانشین استخوان با ترکیب فسفات کلسیم دو فازی در دندانپزشکی کاربرد دارد. هدف از این تحقیق بررسی تاثیر این ماده بر تکثیر، نرخ بقا و تمایز سلول های شبه استخوانی saos-2 در محیط آزمایشگاهی و همچنین مقایسه آن با ماده سرازورب بود.
مواد و روش ها
سلول های saos-2 در مجاورت دو نوع ماده پیوند استخوان استئون و سرازورب کشت داده شدند. گروه کنترل شامل هیچ ماده پیوندی نبود. در روز 15 انکوباسیون در هر یک از نمونه ها برای تعیین نرخ بقای سلولی از آزمون MTT و برای تعیین میزان تمایز به استخوان از آزمون آلکالین فسفاتاز و آلیزارین قرمز استفاده شد.
نتایج
در گروه های استئون و سرازورب فعالیت آلکالین فسفاتاز به طور معنی داری بالاتر از گروه کنترل بود. نرخ بقای سلولی به طور معنی داری در هر دو گروه تجربی از گروه کنترل پایین تر بود. در بین دو گروه استئون و سرازورب میزان تکثیر سلولی گروه استئون بالاتر بود.
نتیجه گیری
نتایج بررسی در محیط آزمایشگاهی نشان داد که هر دو نوع ماده پیوندی استئون و سرازورب امکان رشد، تکثیر و تمایز سلول های saos-2 را در محیط کشت فراهم می کند. ماده پیوند استخوان سنتتیک استئون در مقایسه با سرازورب به لحاظ برخی خواص زیست شناختی واکنش های مناسب تری از خود نشان داد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
13
لینک کوتاه:
magiran.com/p818229 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!