نقشه راه رادیکال برای دستیابی به علم دینی

پیام:
چکیده:
موضوع علم دینی، علیالاصول، به موضوع ریشهای موازنه میان عقل و وحی بازمیگردد. یعنی، به موازنه میان شناخت دینی از یک سوی و شناخت غیردینی(اعم از تجربه و تعقل و تفهم) از سوی دیگر. بر اساس این تلقی عمومی از مفهوم علم دینی، مساعی بلیغی از همان سده نخست حیات اسلام برای ساخت علم دینی (یا همان تعیین تکلیف موازنه میان شناخت دینی و شناخت غیردینی) مبذول شد که عمدتا برآمده از یک انگیزه ممتاز بود: ختم نبوت. با مرور نحوه مواجهه اندیشمندان مسلمان با موضوع شناخت غیردینی و تعیین نسبت آن با شناخت دینی، میتوانیم سه نوع مشخص را از هم متمایز کنیم.
نوع اول، شامل دیدگاهی است که میان شناخت غیردینی به نحوی که در انگاره کپرنیکی علم مدرن مشهود است از یک سوی و شناخت دینی عرضه شده در اسلام از سوی دیگر، هم به لحاظ نظر و «علم» و هم از جانب عمل و «اخلاق»، تناقض قاطعی نمییابد و در شرایط ختم نبوت، شناخت به سبک علم مدرن را راهگشا و در استمرار برنامه اصولی اسلام در ارج نهادن به «عقل» میشمرد. دراین نوع، چهره های قدیم و جدیدی میگنجند که برای نمونه، مورد عبدالرحمنابنخلدون را بررسی خواهیم کرد.
نوع دوم و اصلیترین نوع، دیدگاه غالبی است که با سیدجمالالدین اسدآبادی، شناخته می شود و بهویژه پس از برخورد مسلمین با نهادهای اجتماعی مدرن در اروپا و برآمدن ایده احیای اسلام قوام یافت. این نوع، در عین آنکه عقل و علم مدرن را استمرار برنامه اسلامی ارج نهادن به «عقل» میشمرد، انتقادات تند و کوبندهای به اخلاق و فرهنگ غرب دارند.
نوع سوم، شناخت به سبک علم مدرن را هم از جنبه جهانبینی و نظر و هم از بابت نسخه عمل و اخلاق، به چالش میخواند. این دیدگاه را در حاشیه روایتی از محمد اقبال لاهوری بررسی خواهیم کرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
125
لینک کوتاه:
magiran.com/p821769 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!