بررسی اتیولوژیک ناباروری در مازندران - شمال ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

شیوع ناباروری و نیز توزیع علل مختلف آن در میان جمعیت زوج های نابارور در نواحی مختلف دنیا متفاوت می باشد. در خصوص بررسی علل مختلف ناباروری مطالعات انجام شده در ایران محدود هستند.

هدف

این مطالعه به منظور مشخص کردن علل اصلی ناباروری در بیماران نابارور منطقه مازندران و تعیین نسبت هر یک از علت ها انجام شده است.

مواد و روش ها

در این مطالعه توصیفی، پرونده پزشکی 3734 زوج نابارور مراجعه کننده به دو کلینیک اصلی ناباروری استان مازندران، طی سال های 1380 تا 1385 مورد بررسی قرار گرفت. در این مطالعه افراد نابارور کسانی در نظر گرفته شدند که پس از یک سال زناشویی بدون پیشگیری بچه دار نشده بودند.

یافته ها

از کل جمعیت نابارور مورد مطالعه، 78/7 درصد نازایی اولیه و 21/3 درصد نازایی ثانویه داشتند. میانگین دوره ناباروری پیش از اولین مراجعه به یک کلینیک ناباروری 4 ±5/7 سال بوده است. تعیین علل ناباروری در بیماران نشان داد که 38/9 درصد نازایی ها، بدلیل علل مردانه، 7/34 درصد به علل زنانه و در 14/6 درصد، هر دو زوج درگیر بودند. در 11/8 درصد موارد هم علت ناباروری شناخته نشد.

نتیجه گیری

در این مطالعه، تاخیر زمانی قابل توجه ای در مراجعه زوج های نابارور به یک کلینیک ناباروری دیده می شود. بدین ترتیب بنظر می رسد برنامه آموزش بهداشت باروری و آگاهی دادن در خصوص فاکتورهای خطر از جمله تاخیر در درمان نازایی و راه های پیشگیری از وقوع احتمالی مشکلات باروری، باید مورد توجه بیشتری قرار گیرند.

زبان:
انگلیسی
در صفحه:
21
لینک کوتاه:
magiran.com/p824038 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!