کنه های بدون استیگمای (Astigmata)خاک مزارع یونجه، گزارش دو رکورد جدید از کنه های خانواده ی Histiostomatidae و پراکنش آن ها در شمال غرب آذربایجان شرقی

پیام:
چکیده:
طی مطالعه ی فونستیکی در سال 1385 که به منظور جمع آوری و شناسایی کنه های راسته بدون استیگمای مزارع یونجه ی نواحی شمال غرب استان آذربایجان شرقی (جلفا، زنوز، پیام، صوفیان، شبستر و مرند) در سه زمان متفاوت (اواخر اردیبهشت، اواخر تیر و اواخر شهریور) و با استفاده از طرح ترتیبی انجام گرفت. تعداد 12 گونه از پنج جنس متعلق به دو خانواده شناسایی گردید. در کل، بیشترین و کمترین تعداد کنه به ترتیب در شبستر و زنوز و بیشترین میانگین تعداد در ارتباط با کل مناطق و زمان های نمونه برداری در اواخر تیر به دست آمد. خانواده ی Acaridae درصد بیشتری از نمونه های شناسایی شده را به خود اختصاص داد. در بین جنس های شناسایی شده از این خانواده (Tyrophagus، Tyroborus، Suidasia و Rhizoglyphus) جنس Tyrophagus و در بین گونه های شناسایی شده (Tyrophagus neiswandri Johneston & Bruce، 1965؛ T. similis Volgin، 1949؛ T. brevicrinatus Roberston، 1956؛ T. longior (Gervais، 1844)؛ T. putrescentiae (Schrank، 1781)؛ T. perniciosus Zachvatkin، 1941؛ T. palmarum Oudemans، 1924، Suidasia nesbiti Hughes، 1948، Rhizoglyphus robini Claspard، 1969، Tyroborus lini Oudemans، 1924) گونه یT.yrophagus longior (Gervais، 1844) بیشترین تعداد را به خود اختصاص داد. از خانواده ی Histiostomatidae یک جنس و دو گونه به نام هایHistiostoma polypori(Oudemans، 1914) و Histiostoma litorale (Oudemans، 1914) شناسایی گردید که هر دو گونه برای فون کنه های ایران جدید هستند و میانگین پراکنش این گونه ها نیز درکل اختلاف معنی داری را نشان نداد.
کلیدواژگان:
زبان:
فارسی
در صفحه:
303
لینک کوتاه:
magiran.com/p824716 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!