مقایسه ی ویژگی های سلول های استئوبلاست انسانی در دو روش کشت تک لایه ای و کشت سه بعدی هیدروکسی آپاتیت- تری کلسیم فسفات

پیام:
چکیده:
مقدمه
بیماری ها و آسیب های استخوانی شامل شکستگی های استخوانی در طی تصادفات و تروما در همه ی جوامع شیوع فراوانی دارد و در اکثر موارد استخوان خرد شده قادر به ترمیم نیست؛ به علاوه، روش های درمانی مورد استفاده نظیر پیوند بافت استخوانی به صورت آلوگرافت و اتوگرافت خطرات و مشکلاتی را به دنبال دارد. یکی از راه های درمان، استفاده از سلول های استخوانی خود فرد، کشت آن ها بر روی داربست مناسب و انتقال به بیمار می باشد. در این مطالعه، ضمن کشت سلول های استئوبلاست به صورت تک لایه ای و داربست هیدروکسی آپاتیت-تری کلسیم فسفات (HA-TC)، رفتار این سلول ها در دو نوع کشت متفاوت مورد بررسی قرار گرفت.
روش ها
در جریان عمل جراحی کرانیوتومی در بیمارستان الزهرای (س) اصفهان از 5 فرد نمونه ی استخوانی تهیه و به روش استریل به آزمایشگاه ارسال شد. هر نمونه پس از شستشو با PBS به قطعات کوچک تقسیم و پس ازقرار دادن در پلیت محتوی محیط کشت به انکوباتور منتقل گردید. در روز 12-10 سلول ها شروع به خروج از استخوان نموده، پس از پوشاندن کف پلیت با استفاده از آنزیم Trypsin_EDTA ازکف پلیت جدا شد و به دوگروه تقسیم گردید. در گروه اول، سلول ها بر داربست HA-TC و در گروه دیگر به صورت تک لایه ای کشت داده شدند. رنگ آمیزی Van kossa، شمارش سلولی، روش MTT، رنگ آمیزی آلکالین فسفاتاز و روش فلوسایتومتری جهت بررسی ویژگی های سلول های استئوبلاستی به کار گرفته شد.
یافته ها
در کشت سلول ها به صورت تک لایه ای، سلول هایی با مورفولوژی فیبروبلاستی و یا دوکی مشاهده شد. با رنگ آمیزی Van kossa وجود رسوبات مواد معدنی در دو گروه مشخص گردید. میزان تکثیر سلولی در داربست HA-TC نسبت به تک لایه ای بیشتر بود (001/0 > P). میزان فعالیت سلول های زنده نیز در داربست HA-TC نسبت به تک لایه ای بیشتر بود (001/0 > P). در رنگ آمیزی آلکالین فسفاتاز وجود گرانول های آبی مشاهده شد؛ در فلوسایتومتری در کشت اولیه 57 درصد سلول ها در پاساژ سوم 5 درصد سلول ها فعالیت آلکالین فسفاتازی از خود نشان دادند.
نتیجه گیری
با توجه به نتایج تحقیق حاضر می توان گفت که داربست هیدروکسی آپاتیت- تری کلسیم داربست مناسب تری برای کشت سلول های استئوبلاستی نسبت به کشت تک لایه ای است. احتمال می رود علت این باشد که داربست هیدروکسی آپاتیت- تری کلسیم حاوی کلسیم و اجزای مشابه ماتریکس استخوانی است و وجود تخلخل و منافذ مناسب در این داربست موجب تسهیل تغذیه ی سلول ها نسبت به کشت تک لایه ای می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1348
لینک کوتاه:
magiran.com/p826646 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!