شناسایی مناطق بویژه حساس دریایی سواحل استان سیستان و بلوچستان با استفاده از دستورالعمل سازمان بین المللی دریانوردی (IMO)

پیام:
چکیده:
وقوع حوادث گوناگون در مناطق دریایی، رها شدن مقادیر زیادی مواد آلاینده به دریاها و وارد آمدن ای جدی و در مواقعی برگشت ناپذیر به محیط زیست دریایی در نتیجه فعالیت های کشتیرانی، لزوم حفاظت از مناطق حساس دریایی را ضرورتی انکارناپذیر ساخته است. به این منظور، کمیته حفاظت از محیط زیست دریایی (MEPC)(1) سازمان بین المللی دریانوردی (IMO)(2)، دستورالعمل شناسایی و معرفی مناطق بویژه حساس دریایی (PSSAs)(3) را به عنوان ابزاری مناسب برای حفاظت از محیط زیست دریایی آسیب پذیر در برابر آلودگی ها و صدمات ناشی از فعالیت های کشتیرانی، ارائه کرده است. مناطق بویژه حساس دریایی مناطقی از محیط زیست دریایی هستند که نیازمند حفاظت ویژه می باشند و کشورهای ساحلی می توانند برای حفاظت از این مناطق، قوانین ویژه ای را از طریق سازمان بین المللی دریانوردی تدوین و اجرا نمایند. در تحقیق حاضر مناطق بویژه حساس دریایی سواحل استان سیستان و بلوچستان با استفاده از دستورالعمل IMO مورد شناسایی قرار گرفت. بر اساس نتایج حاصل، 3 خلیج چابهار، پزم و گواتر و نیز خورهای تنگ، گالک و میدانی به انضمام مناطق تخم گذاری لاک پشت های دریایی در طول ساحل محدوده مورد مطالعه به عنوان مناطق بویژه حساس دریایی شناسایی گردیدند. بنابراین لازم است از طریق تدوین قوانین ویژه، ارزشهای منحصر به فرد اکولوژیکی، اقتصادی- اجتماعی، علمی و فرهنگی مناطق شناسایی شده در برابر آسیب های ناشی از فعالیت های دریانوردی، تحت حفاظت قرار گیرند
زبان:
فارسی
در صفحه:
23
لینک کوتاه:
magiran.com/p836282 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!