شناسایی مقاومت مایکوباکتریوم توبرکلوزیس به ریفامپین توسط روش PCR

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
مایکوباکتریوم توبرکلوزیس همچنان به عنوان شایع ترین علت مرگ های مرتبط با عوامل بیماریزای عفونی در جهان مطرح است. ریفامپین نیز از مهم ترین داروهای خط اول درمان بیماری سل می باشد. شایع ترین موتاسیون های مرتبط با مقاومت به داروی ریفامپین در مایکوباکتریوم توبرکلوزیس بر اثر جابه جایی در کدون های 531، 526 و 516 در ژن rpoB اتفاق می افتد. این مطالعه با هدف معرفی روش (Multiplex Allele Specific) PCR برای شناسایی بیماران مبتلا به سل مقاوم به ریفامپین از طریق یافتن موتاسیون های ایجادشده در ژنrpoB صورت گرفت.
روش بررسی
در این پژوهش، وجود جهش در 3 کدون ژن rpoB در 90 نمونه کشت مثبت بیماران مسلول ریوی مراجعه کننده به مرکز تحقیقات مایکوباکتریولوژی واقع در بیمارستان مسیح دانشوری تهران در سال 1387-1385 پس از انجام تست های حساسیت دارویی، بررسی گردید. برای ارزیابی جهش در 3 کدون 531، 526 و 516 از روش MAS-PCR استفاده شد.
یافته ها
براساس نتایج کشت، 3/33% از نمونه ها حساس و 6/66% مقاوم به دارو بودند که از این میزان نمونه مقاوم به دارو، 4/44% مقاوم به ریفامپین بودند. با استفاده از روشMAS-PCR، 2/32% از این مقاومت ها شناسایی گردید که 4/43% دارای موتاسیون در کدون rpoB531، 5/34% دارای موتاسیون در کدونrpoB526 و 31% دارای موتاسیون در کدون rpoB516 بودند.
نتیجه گیری
نتایج این مطالعه نشان داد روشMAS-PCR، روشی دقیق و مناسب برای تشخیص سریع مقاومت به ریفامپین در نمونه های کلینیکی مایکوباکتریوم توبرکلوزیس می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
19
لینک کوتاه:
magiran.com/p839392 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!