نقش دولت در توزیع امکانات بهداشتی و درمانی در استان همدان

نویسنده:
پیام:
چکیده:
طرح مسئله: بهداشت و درمان نقش مهم و موثری را در زندگی اجتماعی- اقتصادی جامعه ایفاء می کند. هدف مطالعه حاضر پاسخ گویی به این سئوال اساسی است که آیا سیاست های بودجه ای و برنامه ای دولت طی برنامه های توسعه اقتصادی- اجتماعی توانسته است در روند توسعه مناطق مختلف کشور از جنبه ارتقای وضعیت بهداشت و درمان و چگونگی توزیع امکانات و تسهیلات مرتبط با آن، تغییرات موثری ایجاد نماید؟ برای این منظور سعی شده که ابتدا درجه توسعه یافتگی استان های کشور بر حسب برخورداری از توزیع شاخص های مهم بهداشتی- درمانی را اندازه گیری و پس از تعیین جایگاه واقعی استان همدان در این زمینه، به مقایسه عملکرد برنامه ای دولت در ارتقاء وضعیت بهداشتی درمانی استان مورد نظر طی دو مقطع ابتدایی و انتهایی برنامه سوم توسعه یعنی سال های 1378 و 1383 بپردازیم.
روش
مدل به کار گرفته شده در این تحقیق به گونه ای است که از روش تاکسونومی عددی برای همگن سازی و سنجش سطح توسعه یافتگی مناطق، از روش ضریب اختلاف ویلیامسون برای مقایسه ضریب نسبی تغییرات و همچنین از روش تحلیل عاملی برای کاهش عوامل و استخراج فاکتورهای موثر بر عدم توازن منطقه ای استفاده شد.جهت سنجش درجه توسعه یافتگی و بررسی عوامل موثر بر آن، داده های اطلاعاتی مرتبط با 18 شاخص مهم بهداشت و درمان از وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، شبکه های بهداشت، سازمان مدیریت و برنامه ریزی و مرکز آمار ایران برای سالهای 1383 و پس از آن جمع آوری شدند.
یافته ها
تجزیه و تحلیل عاملی بر روی داده های استانی، از طریق استخراج پنج عامل اصلی و تاثیر گذار نشان داد که پنج مولفه اولیه به طور تجمعی، حدود 76 درصد از واریانس تفاوت های بین استانی از جنبه برخورداری از تسهیلات بهداشتی- درمانی را تبیین می کنند. این عوامل اصلی و موثر در ایجاد تفاوت های شدید بین استانی به ترتیب عبارتند از وجود پزشک متخصص، مراکز بهداشتی درمانی شهری، مراکز بهداشتی درمانی روستایی، خانه های بهداشت و انشعابات فاضلاب شهری در استان ها.
نتایج
نتایج گویای این واقعیت است که در دوره مورد بررسی(1383-1378)، اگر چه اتخاذ سیاست های برنامه ای دولت در ارتباط با رشد و توسعه بخش بهداشت و درمان استان با نابرابری توزیع امکانات و تسهیلات همراه بوده، اما مقایسه ضریب اختلافات طی دوره مورد مطالعه یعنی ابتدا و انتهای برنامه سوم توسعه نشان می دهد که این برنامه اثرات مثبت و معنا داری بر روی توزیع متعادل تر شاخص های مهم بهداشتی درمانی در بین شهرستان های استان همدان داشته است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
307
لینک کوتاه:
magiran.com/p848656 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!