بررسی مهارتهای ادراک بینایی در کودکان عادی 7 تا 13 ساله شهر تهران

پیام:
چکیده:
هدف
این مطالعه با هدف بررسی مهارتهای ادراک بینایی در کودکان عادی 7 تا 13 ساله شهر تهران و تعیین تاثیر جنسیت، سن و موقعیتهای اجتماعی- تحصیلی مختلف بر آن انجام شد.
روش بررسی
در این مطالعه تحلیلی و مقطعی، از بین دانش آموزان 7 تا 13 ساله کلیه مدارس مناطق مختلف آموزش و پرورش شهر تهران، به روش خوشه ایپنج منطقه و چهل مدرسه ابتدایی و راهنمایی انتخاب و متناسب با جمعیت آنها، 788 نفر به صورت تصادفی ساده انتخاب و در سه گروه سنی طبقه بندی شده و توسط آزمون مهارتهای ادراک بینایی– تجدید نظر شده (تی.وی.پی.اس-آر) مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده های حاصل با استفاده از آزمونهای کولموگروف- اسمیرنوف، بارتلت، آنالیز واریانس، آزمون تی مستقل، کروسکال والیس، یومن ویتنی و ضریب همبستگی اسپیرمن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
نمرات استاندارد در کلیه مهارتهای ادراک بینایی در حد متوسط بود. بین گروه های سنی، بجز در مورد حافظه بینایی و حافظه توالی بینایی، در بقیه مهارتها اختلافی معنادار وجود داشت (مقدار احتمال از 0/045تا کمتر از 001/0). بین دانش آموزان مناطق مختلف آموزش و پرورش، در تمام مهارتها، اختلاف معنادار وجود داشت(001/0> پی). بین کودکان دختر و پسر در ثبات شکل بینایی(009/0=پی)، تشخیص شکل از زمینه (001/0> پی) و بهره ادراک بینایی(011/0=پی) اختلاف معنادار وجود داشت، درحالی که در سایر مهارتها، بین آنها تفاوت معنادار مشاهده نشد. همبستگی بین خرده آزمونها با کل آزمون(617/0>آر)، از همبستگی بین خرده آزمونها با یکدیگر (0/508<آر) کمتر بود.
نتیجه گیری
برخلاف انتظار، افزایش سن کودکان با ادراک بینایی ارتباط معنادار، ولی معکوس داشت. جنسیت و موقعیت اجتماعی - شهری منطقه آموزش و پرورش نیز در برخی از خرده آزمونهای مهارتهای ادراک بینایی موجب تفاوت معنادار بین کودکان عادی شد. ضمن این مطالعه، برای هریک از مهارتها نمره هنجار به دست آمد که می تواند به عنوان معیاری در مطالعات بعدی مورد استفاده قرار گیرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
8
لینک کوتاه:
magiran.com/p849287 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!