بررسی الگوی حساسیت آنتی بیوتیکی و تعیین ژن ipaH در سویه های شیگلا جدا شده از استان های منتخب کشور

پیام:
چکیده:
هدف

شیگلوزیس یکی از علت های اصلی مرگ و میر کودکان مبتلا به اسهال در کشورهای در حال توسعه است. بررسی مقاومت آنتی بیوتیکی این باکتری از اهمیت زیادی برخوردار است. ژن ipaH یکی از ژن های ویرولانس است که می تواند به عنوان شناساگر در تشخیص شیگلا بکار رود.

مواد و روش ها

در مجموع 100 نمونه شیگلا از نقاط مختلف ایران جمع آوری شد. این سویه ها با آزمون های بیوشیمیایی و سرولوژیکی برای 4 گونه دیسانتری، سونئی، بوییدی و فلکسنری شناسایی شدند. آزمون حساسیت آنتی بیوتیکی این سویه ها به روش انتشار در آگار نسبت به 14 آنتی بیوتیک مختلف انجام شد. PCR ژن ipaH با استفاده از PCR اختصاصی برای تمامی سویه ها انجام شد.

نتایج

براساس نتایج این مطالعه 36 (73 درصد) سویه شیگلا سونئی، 9 (18 درصد) سویه شیگلا فلکسنری، 3 (5 درصد) سویه شیگلا بوییدی و 2 (4 درصد) سویه شیگلا دیسانتری شناسایی شد. نتایج نشان می دهد که تقریبا 50 درصد سویه ها به تتراسایکلین و کوتریموکسازول مقاوم بودند. میزان مقاومت به آنتی بیوتیک های مورد مطالعه در سویه های شیگلا سونئی بیشتر از سایر گونه ها بود. حضور ژن ipaH با انجام PCR در تمام سویه ها تایید شد.

نتیجه گیری

در این بررسی شیوع سویه های شیگلا سونئی نسبت به سایر گونه ها بالاتر است. سویه های مورد مطالعه نسبت به سفالوسپورین های نسل سوم و آمینوگلیکوزیدها حساسیت بالایی را نشان دادند. بررسی ژن ویرولانس ipaH نشان داد که می توان از این ژن به عنوان نشانگری برای شناسایی سریع گونه های شیگلا استفاده کرد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
81
لینک کوتاه:
magiran.com/p850163 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!