تاثیر قیمت LNG بر اقتصاد طرح‎هایLNG (بررسی یک شاهد عینی)

نویسنده:
پیام:
چکیده:
ارزیابی اقتصادی طرح‎های بزرگی که دارای پیچیدگی تکنولوژیکی هستند، دشواری های زیادی را به همراه دارد. از آن‎جایی‎که ارزیابی اقتصادی اطلاعات فنی و اقتصادی، زیادی را می‎طلبد و بخش عمده‎ای از این متغیرها نیز جنبه تصادفی داشته و یا تعیین مقدار آن‎ها عناصر احتمال را به همراه دارد، لذا کار ارزیابی اقتصادی را با دشواری مواجه می‎کند، به همین دلیل تلاش شده است که در این مطالعه از یک شاهد تجربی برای این مهم استفاده شود.
دلیل استفاده از یک شاهد عینی بیش‎تر، استفاده از آمار و ارقام واقعی بوده است، در عین حال انتخاب طرح گینه‎ی نو به عنوان یک طرح جدید و پرهزینه این سئوال را پیش می‎آورد که چرا چنین طرح پرهزینه‎ای دارای صرفه‎ی اقتصادی‎ است!
در این مقاله تلاش می‎شود به این سئوال پاسخ دهم داده شود که چرا در طرح‎های بلندمدت با سرمایه‎گذاری بالا، ریسک‎های بسیار زیادی وجود دارد، از جمله ریسک قیمت فروش محصول در بازار که با مطالعه‎ی سری زمانی 10 ساله‎ی قیمت نفت‎خام و بر اساس مفهوم برابری قدرت قیمت نفت‎خامJCC با گاز طبیعی و شبیه سازی مونت کارلو، به بررسی و شناسائی تاثیر قیمت فروش گاز طبیعی مایع شده (LNG) بر روی اقتصاد طرح در قالب گزینه های مختلف پرداخته شده و سپس براساس شناسائی گزینه ها، احتمال اقتصادی بودن طرح با فرض احتمال یکسان برای سناریوهای مطروح و بررسی شده است.
برآورد هزینه های سرمای های (CAPEX) و هزینه های عملیاتی (OPEX) دارای نااطمینانی بالاست و تغییر نااطمینانی از 5% به 10% می‎تواند اقتصادی بودن طرح را با خطر مواجه کند. فروض مختلف هم‎چون نرخ دلار، یورو و نرخ دیگر ارزها در آینده، مدل قیمت‎گذاری گازطبیعی، پیش‎بینی درآمدهای طرح، مباحث مربوط به بازاریابی محصولات، مدیریت طرح پس از ساخت و در دوران بهره‎برداری، ار جمله مواردی هستند که تاثیر زیادی در ارزیابی اقتصادی طرح دارند.
در این مطالعه با توجه به فرضیات مشخص و متغیر اصلی قیمت LNG در بازار، نرخ بازگشت داخلی سرمایه و ارزش خالص حال بررسی می‎شود و در انتها تحلیل حساسیت مورد توجه قرار می‎گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
155 تا 180
لینک کوتاه:
magiran.com/p850442 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!