بررسی اختلالات قاعدگی 3 سال بعد از منارک در دختران نابینای شهر رشت

پیام:
چکیده:
مقدمه و هدف
اختلالات قاعدگی در دوران بلوغ بسیار شایع است. فقدان بینایی بر ترشح هورمونهای LH و FSHموثر است لذا نابینایی می تواند اثراتی بر روند بلوغ، باروری و قاعدگی در دختران داشته باشد. مطالعه حاضر با هدف بررسی برخی اختلالات قاعدگی در اوایل بلوغ دردختران نابینا و ارتباط آن با برخی عوامل در سال 1388 انجام شد.
روش کار
مطالعه حاضر مقطعی و توصیفی می باشد. نمونه های پژوهش، 72 نفر از دختران نابینا بودند. نمونه گیری، بعد از توجیه واحد های مورد پژوهش به روش سرشماری انجام شد.ابزار گرد آوری اطلاعات، پرسشنامه ای مشتمل بر مشخصات دموگرافیک و مشخصات قاعدگی و آنالوگ خطی – بصری بود که با انجام مصاحبه حضوری تکمیل گردید. اطلاعات جمع اوری شده، از طریق نرم افزاز spss از طریق آزمونهای تحلیل واریانس و ضریب همبستگی پیرسون، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و 05/0

نتایج
از مجموع 72 نفر، نهایتا 70 نفر مورد ارزیابی و تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. میانگین سنی دختران 8/01/13 و میانگین سن منارک 4/1 7/11 سال بود. شیوع اختلالات قاعدگی 5/58 % برآورد شد. بیشترین فراوانی، الیگومنوره 9/19% و کمترین فراوانی آمنوره 4/1% بود. 1/8 % آنان جهت پیگیری به مراکز درمانی مراجعه کرده بودند. 8/82 % دختران نابینا از درد قبل و حین قاعدگی رنج می بردند. در بررسی ارتباط بین سن شروع قاعدگی و BMI، ارتباط آماری معنی داری مشاهده شد(02/0 >p). ارتباط آماری معنی داری بین بروز اختلالات قاعدگی و BMI، ورزش، سن شروع قاعدگی، درد زمان قاعدگی، دیده شد. ارتباط آماری معنی داری بین سطح تحصیلات پدر و مادر، وضعیت اقتصادی با اختلالات قاعدگی، وجود نداشت. نتیجه نهایی : یافته ها نشان دادند که اختلالات قاعدگی، شیوع زیادی در دختران نابینا دارد با این جود، فقط درصد اندکی از آنان جهت پیگیری به مراکز درمانی مراجعه نموده بودند. علاوه براین به علت پایین بودن سن منارک، این دختران زودتر از دختران عادی، با انواع اختلالات قاعدگی مواجه می شوند. بنابراین ضروریست تا آگاهی وآموزشهای های لازم در این موارد به دختران، معلمان و مادران داده شود. در این راستا انجام مطالعات بیشتر پیشنهاد می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
31
لینک کوتاه:
magiran.com/p851354 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!