بررسی میزان شیوع صرع در کودکان بستری در بیمارستان کودکان تبریز در سال 1388

پیام:
چکیده:
پیش زمینه و هدف

صرع یکی از بیماری های شایع و مزمن عصبی در اطفال می باشد. نتایج مطالعات زیادی که درمورد شیوع آن انجام شده است به دلیل اختلاف روش های مطالعه تاحدی متفاوت هستند. هدف از این مطالعه بررسی شیوع صرع در کودکان بستری در بیمارستان کودکان تبریز بود.

مواد و روش کار

در این پژوهش آنالیز ثانویه، پرونده تمام بیمارانی که که از اول فروردین تا آخر اسفند سال 1388 با تشخیص تشنج در بخش اعصاب بیمارستان کودکان تبریز بستری شده بودند، تحت بررسی قرار گرفت. فرم جمع آوری داده ها متشکل از 3 سوال مربوط به خصوصیات جمعیت شناسی و 6سوال مربوط به ویژگی های بیماری بود. داده ها با استفاده از نرم افزار PASW18 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته ها

تشخیص نهایی 47کودک صرع ثبت شده بود که 38/0درصد از کل بیماران بستری در بیمارستان و 1/4درصد از کل بیماران بستری در بخش اعصاب و 5/9درصد از بیماران بستری با تشخیص تشنج را تشکیل دادند. میانگین سنی در آنان 3 ± 25 ماه، 51درصد مذکر، سابقه مثبت خانوادگی صرع 23درصد، تشنج تونیک کلونیک ژنرالیزه 75درصد، تشنج پارشیل 25درصد بود. در 40درصد موارد سن شروع اولین تشنج زیر 24ماه بود. 17درصد از این کودکان دچار فلج مغزی یا عقب ماندگی های ذهنی بودند.

بحث و نتیجه گیری

نتایج بدست آمده از این پژوهش با نتایج برخی از پژوهش ها از جمله در میزان کلی شیوع، میانگین سن شروع اولین تشنج، غالب بودن صرع در پسران و تشنج های ژنرالیزه و سابقه مثبت خانوادگی همسان بوده و با نتایج برخی از پژوهش ها متفاوت می باشد. علت این تفاوت ها تاحدی می تواند ناشی از تاثیر عامل مکان از جمله سطح تسهیلات بهداشتی و روش مطالعه باشد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
97
لینک کوتاه:
magiran.com/p854289 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!