بررسی میزان بروز پنومونی وابسته به ونتیلاتور و الگوی مقاومت باکتریایی آن در بخش مراقبت های ویژه بزرگسالان بیمارستان بعثت سنندج

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف

پنومونی وابسته به ونتیلاتور (VAP) دارای اهمیت ویژه ای در بین عفونت های بیمارستانی است و باعث افزایش مرگ و میر در بیماران مبتلا می گردد. مطالعه حاضر با هدف تعیین میزان بروز پنومونی وابسته به ونتیلاتور و وضعیت الگوی مقاومت باکتریایی آن در بیماران بستری در بخش مراقبت ویژه بزرگسالان در بیمارستان بعثت سنندج انجام شده است.

روش بررسی

در یک مطالعه توصیفی و طی یک دوره زمانی 9 ماهه از مهرماه 1386 لغایت تیر ماه 1387، در مجموع تعداد 149 نمونه از لوله تراشه بیماران بستری در بخش مراقبتهای ویژه بیمارستان بعثت سنندج پس از سپری شدن 48 ساعت از زمان بستری گرفته شد و به آزمایشگاه بیمارستان ارسال گردید. تشخیص باکتریولوژیک بر اساس روش های استاندارد بیوشیمیایی EDWARDS & EWINGS و تعیین حساسیت میکروبی بر اساس روش پیشنهادی CLSI صورت گرفت. داده های دموگرافیک با استفاده از یک چک لیست گرد آوری و با نرم افزار SPSS و به وسیله فرمول های آماری توصیفی تجزیه و تحلیل شد.

یافته ها

میزان بروز پنومونی وابسته به ونتیلاتور (VAP)، 2/32 درصد برآورد گردید به نحوی که از 149 نمونه اخذ شده از لوله تراشه بیماران بستری شده در بخش مراقبت ویژه بزرگسالان، 48 مورد مثبت بود. میانگین± انحراف معیار مدت بستری در بیمارستان 2/10±4/23 روز بود. باکتری های عامل پنومونی جدا شده از لوله تراشه مربوط به خانواده آنتروباکتریاسه به ترتیب کلبسیلا، انتروباکتر و اشرشیاکلی بود وگونه های آسینتوباکتر و استافیلوکوک اپیدرمیدیس، پسودوموناس و استاف اورئوس به ترتیب 3، 3، 2 و1 مورد بودند. بیشترین و کمترین مقاومت آنتی بیوتیکی باکتری های گرم منفی به ترتیب مربوط به سفالوتین (3/93 درصد) و آمیکاسین (50 درصد) بود.

نتیجه گیری

میزان بروز 2/32 درصدی پنومونی وابسته به ونتیلاتور در مطالعه حاضر شایسته توجه جدی است. ایزوله های بالینی در این مطالعه مقاومت بالایی را به آنتی بیوتیک ها به خصوص نسل سوم سفالوسپورین ها نشان دادند. رعایت استانداردهای کنترل عفونت برای پیشگیری از VAP توصیه می شود.

زبان:
فارسی
در صفحه:
20
لینک کوتاه:
magiran.com/p856013 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!