بررسی مقایسه ای تاثیر فشار در نقطه هوکو و سانینجیائو بر شدت درد و مدت زایمان در زنان نخست زای مراجعه کننده به بیمارستان ایران ایرانشهر در سال 88-1387

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
درد ناشی از زایمان بسیار شدید است. عدم تسکین درد منجر به افزایش سطح کاتکول آمین ها و اثرات سوء بر مادر و جنین می گردد. از طرفی درد زایمان اکثرا همراه با ترس بوده که خود سبب پیشرفت کند زایمان می گردد. درمان طبی بعلت عوارض سوء دارو بر جنین و مادر کمتر استفاده می شود. هدف این مطالعه بررسی مقایسه ای تاثیر فشار در نقطه هوکو و سانینجیائو بر شدت درد و مدت زایمان در زنان نخست زای مراجعه کننده به بیمارستان ایران ایرانشهر در سال 88- 1387 بود.
روش بررسی
این مطالعه به صورت کار آزمایی بالینی تصادفی بر روی 90 خانم حامله نخست زا در حال زایمان، بیمارستان ایران ایرانشهر انجام شد. نمونه گیری به روش تصادفی ساده انجام و نمونه ها به سه گروه هوکو، سانینجیائو و کنترل تقسیم شدند. روش گردآوری داده ها پرسشنامه بود. ابتدا قبل از هرگونه مداخله شدت درد (ابتدای فاز فعال) با استفاده از مقیاس سنجش درد (VAS) در دیلاتاسیون 4 سانتی متر سرویکس و مجددا بعد از انجام مداخله در دیلاتاسیون 4، 6، 8 و 10 سانت، در سه گروه اندازه گیری شد. طول مراحل زایمان از دیلاتاسیون 4 تا 10 سانت و از 10 سانت تا زایمان نیز اندازه گیری شد. برای انجام مداخله با شروع هر انقباض کمک پژوهشگر در گروه فشار بر نقطه هوکو با انگشتان شست خود بر روی نقطه هوکو در هر دو دست مددجو و در گروه فشار بر نقطه سانینجیائو با انگشتان شست خود روی نقطه سانینجیائو در هر دو پای مددجو فشار وارد نمود. این مداخله طی مدت زمان 20 دقیقه و فقط در حین انقباضات انجام می گردید. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمونهای آماری آنالیز واریانس (ANOVA) و آزمون توکی ((HSD تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها
یافته ها نشان داد که ارتباط معنی داری در میانگین شدت درد قبل و بعد از مداخله در دیلاتاسیون 4 سانت و بعد از مداخله در دیلاتاسیون 4، 6 و 8 سانتی متر بین سه گروه وجود دارد و شدت درد در دو گروه فشاری بطور معنی داری کمتر از گروه کنترل بود. اما در دیلاتاسیون 10 سانت، تفاوت معنی دار نبود. طول مدت فاز فعال زایمان در سه گروه اختلاف معنی داری داشت و در دو گروه فشاری نسبت به گروه کنترل کمتر بود. اما طول مدت مرحله دوم زایمان در گروه ها معنی داری نبود.
نتیجه گیری
بر طبق نتایج این مطالعه به نظر می رسد طب فشاری بر شدت درد زایمان مؤثر است و باعث کوتاه شدن فاز فعال لیبر می شود. همچنین طب فشاری ممکن است برای مادرانی که تمایل به استفاده به یک روش غیر دارویی و بدون عارضه جانبی دارند، مفید باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
64
لینک کوتاه:
magiran.com/p856018 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!