بررسی تاثیر آموزش راهبردهای حافظه در بهبود حافظه بیماران مبتلا به مالتیپل اسکلروزیس

چکیده:
سابقه و هدف
مالتیپل اسکلروزیس شایع ترین اختلال تحلیل برنده غلاف میلین در سلسله اعصاب مرکزی است.این بیماری در سنین اولیه جوانی با تخریب موضعی یا تکه تکه میلین در سلسله اعصاب مرکزی شروع می شود و با دوره های نامنظم بهبود و عود علائم همراه است. همانند دیگر بیماری های مزمن در مبتلایان به مالتیپل اسکلروزیس نیز یکسری نقص های شناختی از جمله نقص در حافظه (Memory loss) شایع است. حافظه به مفهوم کلی، آن دسته از جریان های روانی است که فرد را به ذخیره سازی تجربه ها، ادراک هاو یادآوری مجدد آنها قادر می سازد. با توجه به درگیر کردن جمعیت جوان جامعه و ابعاد از کار افتادگی این بیماری و انواع مشابه و کاربرد بسیار حافظه در زندگی آدمی و با توجه به این نکته که مطالعات صورت گرفته در داخل حاکی از فقر مطالعات بنیادین و کاربردی می باشد، و شیوع قابل توجه این بیماران در ایران ما را بر این داشت تا در این تحقیق، اثربخشی برخی از راهبردهای بهبود عملکرد حافظه را در بیماران مبتلا به مالتیپل اسکلروزیس، که از نقص حافظه رنج می برند، مورد بررسی قرار دهیم.
روش بررسی
این تحقیق از نوع نیمه تجربی است. جامعه آماری شامل کلیه بیماران زن مبتلا به M.S در شهر اصفهان در سال 1386 می باشد. تعداد 30 نفر از جامعه آماری که به صورت نمونه گیری در دسترس توسط بیمارستان خورشید، انتخاب و برای اجرای تحقیق در نظر گرفته شدند. نمونه های تحقیق بصورت تصادفی ساده در دو گروه 15 نفری قرار داده شدند. یک گروه شامل گروه آزمایش و گروه دوم کنترل بودند. حافظه بیماران به وسیله 2 آزمون، یکی آزمون حافظه وکسلر و دیگری آزمون محقق ساخته مورد سنجش قرار گرفت که قبل و بعد از آموزش راهبردهای حافظه (طی 8 جلسه، هر هفته 2 جلسه)، این سنجش انجام و پس از یکماه پیگیری صورت پذیرفت.
یافته ها
یافته ها نشان می دهد که آموزش راهبردهای حافظه در بهبود حافظه بیماران مبتلا به مالتیپل اسکلروزیس، تاثیر داشته است، چگونگی این تاثیر به وسیله 4 فرضیه مورد بررسی قرار گرفت. در فرضیه اول، نتایج نشان داد که آموزش تقویت حافظه بر نمرات حافظه (حافظه وکسلر) شرکت کنندگان در پس آزمون گروه آزمایشی تاثیر داشته است، (01/0 P<) میزان این تاثیر 65% بود. در فرضیه دوم، همین نتیجه در مورد نمرات آزمون محقق ساخته در پس آزمون گروه آزمایشی بدست آمد، (01/0 P<) که میزان تاثیر آن 69% بود. در فرضیه های سوم و چهارم که 2 آزمون وکسلر و محقق ساخته، پس از پیگیری مورد بررسی قرار گرفتند، نتایج تاثیر آموزش تقویت حافظه در بهبود حافظه بیماران مبتلا به مالتیپل اسکلروزیس در مرحله پیگیری را نشان می دهد. میزان این تاثیر در مورد نمرات هر دو آزمون 67% بود. (01/0 P<)
نتیجه گیری
پژوهش حاضر نشان می دهد که آموزش راهبردهای بهبود حافظه و بکارگیری صحیح این راهبردها در زندگی روزمره، حافظه بیماران مبتلا به مالتیپل اسکلروزیس را بهبود می بخشد و نتایج مثبتی بدست می دهد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
49
لینک کوتاه:
magiran.com/p856797 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!