تاثیر تجویز روزانه مورفین بر عفونت لیشمانیوز در موش های آزمایشگاهی

پیام:
چکیده:
زمینه
این مطالعه به منظور ارزیابی اثر تجویز مزمن مورفین بر عفونت با لیشمانیا ماژور، در دو نژاد موش BALB/c و C57BL/6 که به ترتیب حساس و مقاوم به عفونت با این انگل هستند، انجام گردید.
روش ها
تزریق مورفین از یک هفته قبل از تلقیح انگل و به صورت زیرجلدی و در دو نوبت در روز با فاصله 12 ساعت انجام گرفت. گروه اول هر نژاد، مورد تزریق mg/kg5/1 مورفین، گروه دوم mg/kg15 مورفین و به گروه کنترل، سالین تجویز شد. پس از ظهور واکنش موضعی، هفته ای یک بار ضخامت پای مورد تزریق انگل و پای مقابل اندازه گیری شد. در پایان، حیوانات کشته شده و سلول های طحال و غده لنفی آن ها در حضور کونکاناوالین A کشت داده شد و سطح اینترلوکین-4 مایع رویی آن ها تعیین گردید.
یافته ها
در موش های C57BL/6، واکنش موضعی در پای مورد تزریق انگل تا هفته پنجم افزایش یافت، سپس شروع به کاهش نموده و به وضعیت نرمال بازگشت. در مقابل، در موش های BALB/c، واکنش موضعی تا پایان آزمایش همچنان افزایش یافته و در برخی موارد منجر به نکروز گردید. در هر دو نژاد، تفاوت معناداری در اندازه واکنش موضعی بین گروه های تست و کنترل مشاهده نشد. همچنین تفاوت معناداری در سطح تولید اینترلوکین-4 بین گروه های تست و کنترل در هر دو نژاد مشاهده نشد.
نتیجه گیری
تجویز مزمن مورفین، تاثیر محسوسی بر مقاومت نژاد C57BL/6 و حساسیت نژاد BALB/c به عفونت با لیشمانیا ماژور نداشت، که احتمالا ناشی از تحمل سیستم ایمنی نسبت به اثرات مورفین باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
96
لینک کوتاه:
magiran.com/p862606 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!