مقایسه عوارض بستن استامپ آپاندیس در لیگاتور ساده و پرس

پیام:
چکیده:
زمینه
آپاندکتومی برای آپاندیسیت حاد، شایع ترین عمل جراحی اورژانس در دنیا است. در مطالعه حاضر، عوارض ناشی از بستن استامپ آپاندیس به روش لیگاتور ساده با روش پرس کردن، مورد مقایسه قرار گرفته است.
روش ها
در این کارآزمایی بالینی تصادفی شده، 361 بیمار در سال های 87-1386 در بیمارستان های امام رضا (ع) و طالقانی کرمانشاه تحت آپاندکتومی قرار گرفتند. بیماران با آپاندیس نرمال، پریتونیت، آبسه آپاندیکولار و فلمگمون از مطالعه خارج شدند. در گروه یک، 184 بیمار تحت لیگاتور ساده و در گروه دو، 177 بیمار تحت پرس کردن استامپ آپاندیس قرار گرفتند. عفونت زخم، گسستگی زخم، آبسه شکمی، فیستول مدفوعی، ایلئوس و مدت زمان اقامت در بیمارستان، طی پیگیری دو ماهه ثبت و با آزمون های آماری لون، تی، مجذور کای و فیشر تحلیل شدند.
یافته ها
میانگین سنی بیماران در گروه یک و دو به ترتیب 8/13±1/27 و 1/13±7/25 سال بود. 70 درصد بیماران در هر دو گروه مرد بودند. در گروه اول، 2/4 درصد و در گروه دوم، 4 درصد عفونت زخم دیده شد (852/0=P). 6/1درصد بیماران در گروه اول و 6/4درصد در گروه دوم دچار ایلئوس بعد از عمل شدند. میانگین مدت بستری در دو گروه به ترتیب 43/1±63/3 و 48/1±79/3 روز بود (279/0=P). هیچ موردی از آبسه شکمی، گسستگی زخم و فیستول مدفوعی در هر دو گروه دیده نشد.
نیتجه گیری: در این مطالعه تفاوتی بین دو روش دیده نشد. با در نظر گرفتن این نکته که لیگاتور ساده در زمان کم تری نسبت به روش پرس کردن، قابل انجام است می تواند به عنوان روش ارجح مورد توجه قرار بگیرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
107
لینک کوتاه:
magiran.com/p862608 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!